Egyéb kategória

Édesszájú a magyar, és meg kell tanulnia címkéket olvasni!

Mivel az OECD 2017-es jelentése szerint Európa legkövérebb nemzete vagyunk, igazán meglepő a Coca Cola Magyarország cukorfogyasztással kapcsolatos kérdőívének eredménye: eszerint ugyanis nem eszünk annyival több cukrot, mint amennyit az Egészségügyi Világszervezet szerint kéne, ráadásul viszonylag tudatosan is választjuk ki, hogy mekkora cukortartalmú ételt vagy italt fogyasztunk.

vous - 2018.04.21.
Édesszájú a magyar, és meg kell tanulnia címkéket olvasni!

„Nem csoda, hogy ennyien szeretjük az édességet, az édes íz szeretetével születünk, és minden más íz élvezetét később tanuljuk meg” – mondta el a Coca Cola Magyarország sajtótájékoztatóján Szűcs Zsuzsanna dietetikus, aki ismertette velünk az óriáscég magyarok körében végzett, a cukorfogyasztásra vonatkozó kérdésekből álló felmérésének eredményét. A helyzet nem olyan rossz, mint gondolnánk, de lehetne jobb is – a válaszadók sokkal kevesebb cukrot fogyasztanak, mint amennyit az OECD 2017-es jelentése  alapján gondolnánk, ez ugyanis azt mutatta ki, hogy Európa legkövérebb nemzete vagyunk.

Persze a kövérség nem kizárólag a cukorfogyasztásról szól, de annak szerves része, főleg, ha megfigyeljük, mennyire édesszájúak is vagyunk:

tízből négy honfitársunk mondja ezt magáról. A leginkább a 30-49 évesek számítanak édesszájúnak, a legkevésbé pedig az 50 év felettiek.

A válaszadók közel fele (46%) átlagosnak érzi a cukorfogyasztását, 5% pedig egyáltalán nem fogyaszt cukrot.

Érdekes, hogy a válaszokból az derült ki, hogy a nők kevesebb cukrot fogyasztanak, mint a férfiak, és a legkevésbé cukorfüggő korosztály az 50 év feletti. Szűcs Zsuzsa szerint az előbbi annak köszönhető, hogy a nők hajlamosabbak fogyókúráknak és diétáknak alávetni magukat, míg az utóbbi az egészségügyi állapothoz köthető: 50 év felett már több embernek lehet olyan betegsége, amely nem engedi meg a túlzott cukorfogyasztást.

Annak ellenére, hogy a fiatalok tartják magukat a legkevésbé édesszájúnak, ötödük saját megítélése szerint több cukrot fogyaszt az átlaghoz képest – ezzel körükben a legmagasabb ez az arány. Tízből négy felnőtt internetező heti néhány alkalommal fogyaszt édességet, hárman ennél sűrűbben, míg csupán 1%-uk az, aki soha nem szokott enni ilyen finomságot. Az Egészségügyi Világszervezet szerint meghatározott ideális édességmennyiség egyébként a heti egy-két, maximum három alkalmat fedi le, és természetesen ilyenkor sem egész tortákról, hanem egy-egy szelet süteményről beszélhetünk.

Érdekes, és persze nagyon jó irány, hogy a Coca Cola Magyarország foglalkozik a túlzott cukorbevitel problémájával, hiszen egy üdítőmárkáról nem jutna eszünkbe rögtön, hogy diétás, vagy egészséges – pedig a kólacég már a nem cukormentes termékeit is sztíviával édesíti, ami 14 százalékos átlagos kalóriacsökkenést jelentett a teljes portfóliójukban. Ami még jobb hír, az az, hogy egyre több terméküknek jön majd ki a cukormentes változata is, így akkor is ihatjuk majd őket, ha mi is törekszünk a hozzáadott cukor elhagyására.

A vásárlók kétharmada az üdítőitaloknál figyeli a legjobban a címkéket, és ezzel együtt az ital cukortartalmát.

– mondta Niklós László, a Coca Cola Magyarország Kft. ügyvezetője. „Folyamatosan figyelünk a piaci igényekre, ezért is jelent meg idén a teljesen cukormentes citromos kóla, hiszen nagy várakozás előzte meg.”

Forrás:
Nagy Niki

A kutatásból egyébként az is kiderült, hogy a hozzáadott cukor összmennyiségének felét az otthoni ételekből kapjuk (azaz megcukrozzuk a süteményt, vagy azzal isszuk a kávét), a másik felét pedig vásárolt termékekből nyerjük. Szűcs Zsuzsa szerint már az is óriási segítség lenne, ha megtanulnánk édesítőszerekkel főzni és sütni – ez persze nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, hiszen nem elég egyszerűen csak ugyanannyi édesítőt belerakni a tésztába vagy a félkész ételbe, mint amennyi cukrot tennénk, az arányok sokszor eltolódnak.

A Coca Cola a tudatos táplálkozás érdekében hozta létre a márkafüggetlen Okos Címke weboldalt, amelynek az a célja, hogy mindenki megtanulja értelmezni és leolvasni az élelmiszereken és üdítőitalokon feltüntetett összetevőket.

A legtöbben ugyanis még mindig nem tudjuk, mi a különbség a kilojoule és a kilokalória között, és azt sem, hogy pontosan milyen álneveken jelenhet meg a közönséges finomított cukor a címkéken.

Forrás:
Nagy Niki

A kutatás ismertetése után Wossala Rozina, a Bestia étterem tulajdonosa, és Bernáth József séf mutatták be nekünk, hogyan is néznek ki az egészséges, cukorban szegény ételek – mindegyikhez kaptunk külön címkét is, amelyen feltüntették, hogy pontosan miből is állnak ezek a fogások, és az összetevők napi ajánlott mennyiségének hány százalékát teszik ki. Meglepő módon egy avokádós lazacsaláta sokkal több kalóriát tartalmaz, mint a kacsakolbász, egy cukormentes brownie-ban pedig rengeteg zsír van – jól látszik tehát, hogy nem érdemes ész nélkül ennünk, viszont fontos, hogy megtanuljuk értelmezni az élelmiszereken található címkéket.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Végre hazánkban is kapható a nagyobb élelmiszerüzletekben a visszaváltható cserepalackos ásványvíz
Világ
Végre hazánkban is kapható a nagyobb élelmiszerüzletekben a visszaváltható cserepalackos ásványvíz
vous - 2024.04.22.
A fenntartható ásványvízfogyasztás iránt egyre növekszik a kereslet Magyarországon. Eközben az év elején bevezetett visszaváltási rendszer akadozik, a beszerelt automaták többsége szinte üres. Az első negyedév alatt emiatt csak PET-palackból 400 millió fogyhatott el, amelynek kétharmada nem hasznosul újra. A környezettudatosság szempontjából így fontos állomás, hogy az első cserepalackos ásványvíz áprilistól az Interspar és a Príma szelektált üzleteiben is országszerte kapható. Az átlagosan 25-ször újratölthető palackos Oonly ásványvizet január közepén kezdte el gyártani pannonhalmai üzemében a magyar márka, amely a jelenleg ismert egyik legkörnyezetkímélőbb megoldás a hazai piacon.

Otthon

Minőségi és dizájnos bútorok az otthonokba, bel- és kültérre
Otthon
Minőségi és dizájnos bútorok az otthonokba, bel- és kültérre
vous - 2024.03.28.
Otthonaink berendezése mindig egy izgalmas, ugyanakkor embert próbáló, jelentős költséggel járó feladat, amely meghatározó a stílus és a kényelem szempontjából, így körültekintést, megfontolást igényel.