Egyéb kategória

Még idén! kampány – Életmódváltás menstruáció alatt is

Van, aki az első menstruációs ciklusától az utolsóig „szenved” a tünetektől. Bágyadt, fáradékony, ingerlékeny, feszül és fáj. Rosszul éli meg termékenységének „tüneteit”, és szinte elképzelhetetlen számára, hogy az amúgy is nyűgös napok alatt zavartalanul törekedjen életmódváltásra.

vous - 2015.09.19.
Még idén! kampány – Életmódváltás menstruáció alatt is

Pedig ezen a területen is igaz a Még idén! kampány szlogenje, hogy csak a kisujjadat kell megmozdítanod és egészségesebb lehetsz.

Henter Izabella dietetikus szakember, a NEFI munkatársa válaszolt kérdéseinkre.

Vaspótlás

A menstruációs ciklus nem zárja ki az életmódváltásból fakadó változtatásokat, de érdemes figyelembe venni, hogy a menstruáció alatt fontos anyagok távoznak a szervezetből. Elsősorban vas (erre fókuszál mindenki), de ne felejtsük el, hogy a vér az élő szövet, amely számos más anyagot is tartalmaz, melyek pótlásáról gondoskodni kell. Vagyis fontos észben tartani, hogy a táplálkozás óvatos reformja során ne növeljük a vér távozásából fakadó tápanyag-veszteséget.

Természetesen a legfontosabb a vas pótlása, illetve szinten tartása, ezt pedig a legkönnyebben hús fogyasztásával tudjuk elérni. A húsok ugyanis jól felszívódó formában tartalmaznak vasat. Ha valaki alternatív módon táplálkozik, nem fogyaszt húst, akkor neki vassal dúsított étrend-kiegészítőkkel, funkcionális/dúsított élelmiszerekkel érdemes pótolni a hiányzó vasat.

Forrás:
iStock

Kicsit nehezebb

Nem kell megijedni (és nem kell szigorúan mérlegelni magunkat) menstruáció idején, mert ilyenkor jól érzékeljük, hogy kicsit magasabb a testsúly, a szervezet ugyanis vizet tart vissza. Kicsit puffadunk, kicsit duzzadhat a kéz, a láb. A menstruációs ciklus után ez a víz távozik a szervezetből. Azért nem árt, sőt az az ideális, ha figyeljük testünk jelzéseit menstruáció alatt, vagy akkor, amikor ovulálunk, hiszen szervezetünk működésének ismerete segíti a megfelelő életmódváltást is.

Bőséges folyadékkal

A vizesedés ellenére, illetve attól függetlenül nagyon fontos a megfelelő, bőséges folyadékfogyasztás a ciklus alatt, hiszen a vérzés folyadékveszteséggel is jár. Ezt pótolni kell, valamint a bőséges folyadék elősegíti a szervezet gyorsabb tisztulását.

Csoki helyett

A menstruációs ciklus alatt érzékelt édesség utáni vágy élettani tünet. Ellene hadakozni felesleges, inkább törekedjünk arra, hogy a választott édesség minőségi legyen, és ne vigyük túlzásba a mennyiségét. Pár kocka (2-3) magas kakaótartalmú csokoládé, esetleg otthon, házilag készült 8-10 dkg gyümölcsös túrókrém, 1 pohárnyi gyümölcssaláta, 3-4 szem aszalt gyümölcs, 1-2 normál gombóc főzött fagyi gyümölccsel vagy olajos magvakkal lehet a jó választás. Fontos tanács az is, hogy az édesség-éhséget délután három óra előtt érdemes csillapítani.

Sétálj és nyújtózz nagyokat!

A mozgásról is kell egy mondatot ejteni: valójában az az ideális, ha a fájdalom ellenére nem menekülünk tunyaságba – hacsak nem szélsőséges fájdalomról és görcsökről van szó –, hanem sétával, laza kocogással, nyújtógyakorlatokkal segítjük elő a méhnyálkahártya tisztulását. Vagyis a mozgás sem tilos, sőt segíti a tisztulást a menstruáció alatt, ahogy a finoman átalakított táplálkozás is összehangolható a menstruációs időszak igényeivel.

A cikk megjelenését a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet megbízásából a Széchenyi 2020 program támogatta.

A Még idén! kampányról tájékozódhatsz a kampány startvideójából, illetve a Facebookoldalán is találhatsz további információkat vagy csemegézhetsz életmódváltással kapcsolatos írásainkból, videóinkból.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Hová menjünk nyaralni?
Világ
Hová menjünk nyaralni?
vous - 2024.05.06.
Minden évben komoly családi dilemma lehet a nyaralás kérdése. Akár hosszabb, vagy rövidebb időre szeretnénk elutazni, szerencsére a közelben is találhatunk rengeteg gyönyörű látnivalót. Strandolás a tengerparton? Városnézés? Vagy mindkettő? Sokféle utazás közül válogathatunk!

Otthon

Így csökkentsük a nyári meleget a lakásban – a privátszféra megvédésével!
Otthon
Így csökkentsük a nyári meleget a lakásban – a privátszféra megvédésével!
vous - 2024.06.29.
Itt a nyár, a hőség, mégsem szeretnénk egész nap a klímát használni. Jó ötletnek tűnik kinyitni az ablakot és szinte tárva-nyitva hagyni a lakást, házat, de ez sem mindig megoldás. A privátszféra sem utolsó szempont ugyanis. Szerencsére csökkenthetjük úgy is a lakás hőmérsékletét, hogy nem kell folyamatosan klímázni, és a magánéletünket is megvédhetjük a kíváncsi szemektől.