Gordon Ramsay finoman szólva is megosztó figura. Eredményorientált, a legmagasabb minőséget követeli meg, nem tolerálja a hibákat és a magyarázkodást, nincs tekintettel a dolgozók érzelmeire – sokunknak a rémálombeli főnök prototípusát testesíti meg. Műsoraiban, A pokol konyhájában vagy A konyha ördögében visszatérő elemnek számít a kiabálás, a káromkodás és az alkalmazottak sértegetése.
Ebben Ramsay temperamentumos alaptermészetén túl természetesen benne van a szórakoztatás igénye is. A sikeres műsorok konfliktusokra, illetve azok feloldására fókuszálnak, és mivel szürke személyiségekkel nem lehet őket eladni, nyilván a kamerának is szól a verbális csapásokkal nem spóroló sztárszakács egy-egy dühkitörése.
A látszat ugyanakkor nem minden. Az agresszív, tekintélyelvű vezetési stílus mögött érdemes észrevenni azokat az elemeket, amelyek sikeressé tették a sztárséfet. Mi szól amellett, hogy Gordon Ramsay mégiscsak jó vezető?
1. Követhető vízióval rázza fel a csapatot
Legyen szó bármilyen étteremről, Ramsay a legjobb eredményeket, a legmagasabb szakmai színvonalat célozza, ahol nincs helye a középszerűségnek. A kiválóság alapja a szenvedély: nem elég mérsékelten motiváltnak lenni, az apátia és az unalom pedig egyenesen életveszélyes üzleti szempontból. Ramsay-nek határozott elképzelései vannak a változásokról, és olyan víziót tud kínálni az alkalmazottaknak, ami kellőképpen motiváló, ugyanakkor elérhető és reális. Képes inspirálni és felszítani a lelkesedés tüzét.
2. Nem finomkodik a problémákkal
Gordon Ramsay keresi a hibákat és kíméletlenül szóvá is teszi őket. Nem feltétlenül azért üvöltözik a dolgozókkal, mert indulatkezelési problémákkal küzdő méregzsák: egyszerűen nem akarja, hogy az emberek komfortosan érezzék magukat a szakmai kudarcaikban.
Rosszul működő éttermeket ráz fel, itt nincs helye az igazság szépítgetésének: ha valami bénán megy, nincs mese, felnyitja a szemeket – és nem húzza az időt udvariassági körökkel. Több nézőpontból azonosítja a nehézségeket.
A celebséfnek éles szeme van a részletekre, hisz évtizedes tapasztalattal rendelkezik a vendéglátóiparban. Az ételek minőségén túl a design éppúgy számít, mint a kínált fogások száma a menün, az, hogy miről panaszkodnak a vendégek, mit tartanak problematikusnak az alkalmazottak és mi aggasztja magát a tulajt. Bármilyen vállalkozás esetében döntő, hogy milyen minőségű és mennyiségű szolgáltatást kínál, mennyire vonzóak ezek, és hogyan értékelik az ügyfelek, illetve maguk a munkatársak.
3. Utat mutat a fejlődéshez, de nem dolgozik más helyett
A probléma felismerése csupán a kihívás első fele, a következő nagy kérdés, hogy miként lehet hosszú távú fejlődést elérni. Ramsay nem pusztán egy kritikus listát készít a gondokról, hanem a magas minőséget szem előtt tartva megmutatja a csapatnak, hogyan javítsák a folyamatokat – anélkül, hogy az egyes feladatokat helyettük végezné el.