Test

Szalag és a külső térd fájdalma, avagy a láb teniszkönyöke?!

A párhuzam nem véletlen, ugyanis a másik végtag hasonló problémájáról beszélhetünk. A teniszkönyököt is általában félrediagnosztizálják, könyökízületi kopást sejtve, és bizony sokan a térd külsőoldali felületfájdalmát se az IT szalag problémájának vélik.
vous - 2021.06.03.
Szalag és a külső térd fájdalma, avagy a láb teniszkönyöke?!

Mi is az a teniszkönyök?

A speciális mozdulattal túlterhelt kar problémája. A felkarcsont külső-alsó területén eredő izmok inainak tapadási területének gyulladása. Ez egy valójában könnyebb, de mégis kellemetlenül fájdalmas és a sportolást is akadályozó sérülés. Sokan úgy gondolják, hogy ez csak a teniszezésnél alakul ki, és az igaz is, hogy anno az „úri” teniszezést űzőknél diagnosztizálták jellemző sérülésként. Viszont mindenki szembenézhet ezzel a cudarul kellemetlen fájdalommal, aki nem erősít és nyújt rendszeresen kézfejre, alkarra, és nem fokozatosan emeli a terhelést. Mik ezek a mozgások: csákányozás, ásás, nagy súlyok emelése, ruhák kicsavarása, és bizonyos nem sportjellegű mozgások során is kialakulhat az efféle sérülés, például intenzív gépelés során. A sportok között – a tenisz mellett – a túlzottan erős, úszók által alkalmazott gumiköteles edzés, a helytelen tenyérellenállással való úszás, illetve a vívás is okozhat ilyen jellegű problémát. A legmeglepőbb azonban a zongorázás. A panasz okozója egy csonthártyagyulladás, ami az alkari feszítőizmok eredésénél a könyök külső vagy belső oldalán lévő letapadási felületen keletkezik, főleg azoknál az izomcsoportoknál, amelyek feszítjük a csuklót és az ujjakat.

Ez a hosszabb bevezető szükséges volt ahhoz, hogy megértsük, a lábnál mi is játszódik le pontosan. Az IT szalaghúzódás – ITBFS (Iliotibial Band Friction Syndrome) – is egy túlterheléses sérülés során keletkezik, amit időben diagnosztizálva, a helytelen terhelést megszüntetve (azaz pihentetve) és megfelelően kezelve megszüntethető.

Mi is az az IT szalaggyulladás?

Az IT szalag a comb külső oldalán fut végig. Nyújtott térd esetén a térdbütyök fölött fekszik fel, harmincszázalékos behajlítottság környékén „csúszik” át a másik oldalra és kerül a bütyök mögé. Ha ez a csúszási folyamat nehezül, akkor van esély az ITBFS kialakulására. A merev, feszített állapotú IT szalag fokozott súrlódása a térd külső felületén okozza a komolyabb problémákat. Érthető, hogy az ín alsó felülete és a térdbütyök folyamatos, fokozott súrlódása gyulladási folyamatokat hoz létre. A futólépésnél vagy a kerékpározásnál egy körbehajtási ciklusnál, ami sűrűbben fordul elő, mint az előzőleg említett mozdulatok többsége a karunkon, hasonló problémát generálhatunk a térdünkön. A hegyi futásnál, főleg lejtőn lefelé nagy tempó esetén, de a megerőltető, túlzott mennyiségben és alacsony fordulatszámon végzett hegymeneti biciklizésnél, a helytelen, túlságosan behajlított térdű gyorslábtempó, és –figyelem triatlonosok (!) – futással kombinálva is produkálhatja a szimptómát. Egyes becslések szerint a szabadidős futók majd egyharmadánál találkozhatunk pályafutásuk folyamán ezzel a kellemetlen és fájdalmas sérüléssel.

A tünetek:

  1. Harmincszázalékos hajlítottság esetén a legintenzívebb a fájdalom a dörzsölt területen
  2. Terhelés elkezdése után pár perccel kialakuló, majd folyamatosan a térd külső területén kialakuló fájdalom
  3. A problémás terület esetleges beduzzadása

A megoldások:

  • Feltűnő a párhuzam a szóban forgó sérülés és az alábbi esetek között, ezért érdemes odafigyelni ezekre is:
      1. Férfiaknál a merevebb izomzatuk következtében sűrűbben fordul elő.
      2. Ó-lábúaknál, illetve kifele taposóknál – szintén férfiaknál – ez gyakoribb eset.
      3. Merevebb, akár szénszálas-erősített talpú futócipőknél rendszeresebben merül fel.
      4. A helytelen és sok gyorslábazásnál is fenyeget a probléma.
  • Az IT szalag tehermentesítése edzés megszüntetése vagy csökkentése (elsősorban lejtőn lefelé futás és a hegymeneti kerékpározás csökkentése) által
  • A gyulladás megszüntetése, akár gyógyszeres kezeléssel, és az újrakezdésnél is használjunk kamillát, hogy a regeneráció ne álljon le és ne újuljon ki a probléma terhelés hatására se.
  • Megjegyzendő, hogy helyes futás esetén se terheljük túl az IT szalagot, ennek megfelelően ne hátra beülve és kifelé csámpázva fussunk
  • A csípőöv és a láb nyújtását semmiféleképpen ne feledjük (persze csak gyulladásmentes körülmények között), többször, mint amennyit edzünk, és legalább tíz percet alkalmanként.
  • 2-4 hét pihentetés futás nélkül
  • Néhány nap jegelés, naponta többször
  • Gyulladáscsökkentő gyógyszerek és gyógynövények alkalmazása
  • Kiegészítő sportként (a pihenő felétől) nagy pedálfordulatos sík kerékpározás és/vagy aquajogging nyújtással
  • Több mint 1 hónapos pihentetés után sem múló gyulladás esetén az ínba kell injekciót adni
  • A gyulladás lehúzása után szakszerű, először enyhébb, majd komolyabb nyújtógyakorlatok
  • A futás újrakezdése után edzés elején és végén is nyújtás

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
Világ
Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
vous - 2023.01.19.
Minden gólyát a szakdolgozattal riogatnak, akik ezt persze rendszerint nem veszik komolyan, hiszen még annyira távolinak tűnik, és amúgy is az új élethelyzet felett érzett eufória tompít minden aggodalmat.

Otthon

Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
Otthon
Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
vous - 2023.01.26.
Amikor a nappalinkat rendeznénk be, az elsődleges szempontunk egyértelműen a kényelem, hiszen ez az a helyiség, ahol általában a legtöbb időt töltök, és ahol vendégeket is fogadunk. A helyiség mérete azonban olykor határt szab a lehetőségeknek: a praktikus helykihasználásra is figyelmet kell fordítani amellett, hogy egy kellemes hangulatú, jól használható nappalit szeretnénk kapni. Szerencsére a széles bútorválaszték ebben mellettünk áll.