Egyéb kategória

Öntsünk tiszta vizet a pohárba: most akkor az olívaolaj vagy a kókuszolaj a jobb?

A kókuszolaj népszerűsége borzasztóan megugrott az elmúlt években, minden egészségblogger ezt használja a főzéshez – a korábban nagyon népszerű olívaolaj teljesen eltűnt a színről. De tényleg annyira szuperkaja a kókuszolaj, vagy jobban tennénk, ha megmaradnánk a mediterrán térség kedvencénél? Összegyűjtöttük a pro és kontra érveket!

vous - 2018.02.04.
Öntsünk tiszta vizet a pohárba: most akkor az olívaolaj vagy a kókuszolaj a jobb?

Pár évvel ezelőtt még mindenki a napraforgóolajat szidta, és az olívaolajat dicsőítette – de utóbbi csillaga hamar kialudt, és átvette a helyét a trendi kókuszolaj, ami most már minden magára valamit adó, egészséges életmódot folytató ember szekrényében megtalálható. A dietetikusok azonban arra figyelmeztetnek, hogy ne írjuk le még az olívaolajat sem – mindegyik élelmiszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai is!

Az olívaolaj védelmében

Nem véletlen, hogy a mediterrán emberek annyira kicsattannak az egészségtől: a mediterrán étrend, amelynek fontos alapja az olívaolaj, nagyon jót tesz a testüknek. Az olívaolajban megtalálható például az oleuropein nevű vegyület, ami segít a stressz leküzdésében, és ösztönzi a szervezetet arra, hogy megőrizze a bevitt fehérjéket. Az olaj bizonyítottan segítségünkre van az Alzheimer-kór és az agydaganatok elleni harcban, ráadásul növeli a jóllakottság-érzetet, és kiegyensúlyozza a vércukorszintet, ami a diétánknak is nagyon jót tesz – nem lesznek ugyanis éhségrohamaink a leesett vércukorszintünk miatt.

Az olívákban található egyszeresen telítetlen zsírsavakból mindannyiunknak többet kellene fogyasztania, mivel segítenek a vérnyomás egészséges szinten tartásában, és a keringésünk egészségének megőrzésében.

Forrás:
Unsplash

A kókuszolaj azért mégis szuperkaja

Persze ez nem azt jelenti, hogy a kókuszolajnak ne lenne rengeteg pozitív tulajdonsága: a benne található zsírsavak lassítják az agyunk öregedését, az olaj hozzájárul a fogaink egészségéhez, csökkenti a vérnyomásunkat és segíti az emésztést. Ha nem elfogyasztjuk, hanem kenjük, a hajunkat is ápolhatjuk vele (tökéletes a töredezett hajvégekre), és a bőrünkkel is csodát művel.

Jó, de melyiket válasszuk?

Az olívaolaj pozitív tulajdonságai azonban az idő előrehaladtával és hő hatására halványulni kezdenek, ezért nem a legjobb megoldás, ha ezzel próbáljuk sütni az ételeinket. Az extra szűz olívaolaj inkább magában, hidegen egészséges, mondjuk salátára vagy húsokra locsolva. Nem ez a helyzet a kókuszolajjal, hiszen ez tökéletes jelölt lehet a sütéshez is – csak arra figyeljünk, hogy túl sokat ne együnk belőle, mert rengeteg telített zsírt tartalmaz, ami egy idő után szív- és érrendszeri betegségeket okozhat, persze csak akkor, ha túl sokat fogyasztunk belőle.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
Világ
Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
vous - 2023.01.19.
Minden gólyát a szakdolgozattal riogatnak, akik ezt persze rendszerint nem veszik komolyan, hiszen még annyira távolinak tűnik, és amúgy is az új élethelyzet felett érzett eufória tompít minden aggodalmat.

Otthon

Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
Otthon
Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
vous - 2023.01.26.
Amikor a nappalinkat rendeznénk be, az elsődleges szempontunk egyértelműen a kényelem, hiszen ez az a helyiség, ahol általában a legtöbb időt töltök, és ahol vendégeket is fogadunk. A helyiség mérete azonban olykor határt szab a lehetőségeknek: a praktikus helykihasználásra is figyelmet kell fordítani amellett, hogy egy kellemes hangulatú, jól használható nappalit szeretnénk kapni. Szerencsére a széles bútorválaszték ebben mellettünk áll.