Bár egy új telefonszám még nem a világ vége, de ha van rá mód, ki ne döntene inkább a régi megtartása mellett? Ma már a számhordozás szolgáltatóváltás során is viszonylag gyors és egyszerű folyamat, azonban néhány dologgal érdemes tisztában lenni.
Bármelyik hazai mobilszolgáltatóról szeretnénk váltani egy másikra, ugyanúgy lehetőségünk van a korábbi telefonszámunk megtartására. A folyamat általában ingyenes – és kártyásoknak, előfizetéseseknek egyaránt elérhető –, azonban még így is felmerülhetnek extra költségek, amelyekről jó, ha időben tájékozódunk.
Ezek általában nem szervesen kapcsolódnak a számhordozáshoz, azonban azzal összefüggésben találkozhatunk velük.
Ilyen lehet például:
Abban az esetben ugyanis, ha nem kártyafüggetlen a telefon, nem tudjuk egy másik szolgáltató SIM-kártyáját használni benne.
A számhordozás menete szerint először fel kell keresni az új szolgáltatónkat, majd be kell jelenteni a számhordozási igényünket – erre személyesen, telefonos ügyfélszolgálaton keresztül, de a legtöbb helyen már online is van lehetőségünk. Ezt követően ki kell választani az új díjcsomagunkat, ami után az új SIM-kártya is a birtokunkba kerül.
Technikai oldalról a régi számmal működő új SIM-kártya beüzemelése néhány órát igénybe vesz, ezt nevezzük számhordozási időablaknak. Pontosan úgy, mint a karbantartási munkálatok során, a szolgáltatás használatakor szünetre, kimaradásokra, hálózatszakadozásra lehetünk figyelmesek. Szolgáltatónként változó, hogy mekkora időintervallummal érdemes számolni, de 2-4 óránál biztosan nem kell többet várni.
A régi telefonszám megtartásának megvannak a feltételei. Az első és legfontosabb, hogy a szolgáltatónál megadott adataink pontosan megegyezzenek a hivatalos okmányainkon szereplő információkkal, tehát azonosíthatóak legyünk. Ha például időközben lejárt a személyi igazolványunk és a száma megváltozott, feltétlenül jelezni kell a szolgáltató felé. Ennek hiányában a számhordozási folyamat meghiúsulhat.
Ahogyan arra már korábban is utaltunk, 30 napnál több napja fennálló tartozás esetén sem lesz sikeres az ügyintézés. Adósság rendezése után viszont semmi akadálya a számhordozás folytatásának. Ugyanígy történik akkor is, ha kötbér fizetésére vagyunk kötelezve.
Akkor sem kell kétségbe esni, ha a fenti okok miatt a számhordozási igényünk elutasításra kerül. Ilyen esetben a szolgáltatók általában átmeneti időszakot biztosítanak, hogy a kritériumokat sikeresen teljesíthessük.
Figyelem: a számhordozással kapcsolatos folyamatot mindig csak az kezdeményezheti, aki az előfizetés tulajdonosaként fel van tüntetve a szerződésben. Tehát ha például szülőként a saját nevünkön van a gyermekünk díjcsomagja, akkor kizárólag mi járhatunk el az ő ügyében.
Sokáig csak a szolgáltatóváltás ideje alatt lehetett a telefonszám megtartását kérni, azonban ez a szabály pár évvel ezelőtt módosult. Így akkor sem kell csüggedni, ha csak utólag jut eszünkbe a számhordozás lehetősége, mert most már a szerződésbontást követő 31 napon belül is megigényelhetjük. Persze előtte mindenképp ellenőrizzük az említett szerződést, ugyanis ha abban lemondtunk erről a jogunkról, akkor sajnos nincs mit tenni, nem ússzuk meg a telefonszámcserét.