A webshop készítés során, legyen szó női ruhákat vagy kertészeti cikkeket árusító webshopról, a Webáruház készítés áraknál sokszor esik szó erről a mutatóról. A KPI a Key Performance Indicator angol kifejezés rövidítése, aminek a jelentése: kulcs teljesítménymutató. Ha a KPI érték jó, akkor azt mutatja meg a számodra, hogy stratégiai szempontból milyen irányba kellene elmozdulni, illetve mekkora teljesítmény kell a stratégiai célok eléréséhez és a fejlődéshez. Mérhető eredményeket mutat meg arról, hogy egy adott vállalkozás mekkora hatékonysággal tud dolgozni, el tudja-e majd érni a maga elé kitűzött célokat.
Minden vállalkozásnak elsőként meg kell határoznia a saját célját. Ennek a pontos meghatározása, majd a megvalósulásának a mérése azért fontos, mert a vállalkozás általa tud fejlődni. Ez lehet a hírlevélre való feliratkozás számainak a növelése, magasabb bevétel elérése, stb. Figyelj arra, hogy az elérni kívánt eredményeket minden esetben számszerűsíteni kell!
A KPI minden esetben az adott céltól függő paraméter. Amennyiben sikerült meghatároznunk az elérni kívánt célt, vizsgáljuk meg azt is, hogy jelentős lesz-e az eredmény, valamint reálisak-e azok az elvárások, amiket megneveztünk, azaz képesek vagyunk-e ezeket elérni. Majd azt is meg kell határozni, hogy milyen módszerrel tudjuk elérni.
Tegyük fel, hogy elindítottál egy Facebook hirdetést egy, a webshopban futó kampány népszerűsítésére. Ilyen esetben az lesz a KPI, hogy hány kattintás született a hirdetésre, illetve hány tényleges vásárlás történt a hirdetés eredményeképpen.
KPI-nek tekinthető még a konverziós ráta vagy a fogyasztói lojalitás mérése, a közösségi média követések száma, a webshopon eltöltött idő, a férfi-női megrendelők aránya.
A SMART célok célkitűzési stratégiát jelentenek:
A KPI mutatóknak kulcsfontosságú szerepe van az e-kereskedelemben, hiszen olyan célokat tudsz meghatározni, amelyek stratégiailag a webshopod működését előre tudják vinni. Sikeressége összefügg a SMART célokkal is. Kiváló motiváló erő, mert olyan célokat határozhatsz meg, amelyről feltételezhető, hogy sikeresen teljesíthető. A siker pedig előre visz.
Alkalmazd te is a KPI mutatót, tedd eredményesebbé a webáruházadat!