A harmincadik születésnap sokak életében fordulópontot jelent: bár a változás nem egyik napról a másikra történik, általában ekkorra nő be az ember feje lágya. A változás sok területen tetten érhető – köztük a pénzügyek terén is. Egy harmincas éveiben járó ember már máshogy gondolkodik a pénzről, mint ahogy azt a húszas évei alatt tette – legalábbis az alábbi pár dologban mindenképp.
Rájöttök, hogy sok esetben csak a márkanév jelenti két termék között az árkülönbséget
A legtöbb ember otthonról hozza a sprólás és a költségtudatos életmód iránti igényét. Az igény beteljesítéséhez mindenki eltérő stratégiát választ, de egy kérdés minden spórolni akaró ember fejében felmerül nemtől, életkortól, keresettől és céloktól függetlenül: ha valamire nem muszáj költeni, akkor miért is tennénk?
A csilli-villi márkás szappan valójában semmivel sem tud többet, mint a drogériák negyedannyiba kerülő, saját márkás szappanjai.
Ugyanez igaz a fültisztító pálcákra, a mosó- és mosogatószerekre, a basic ruhadarabokra, bizonyos élelmiszerekre, körömlakkokra, és még sorolhatnánk…
Idő, míg mindenki kitapasztalja, hogy mely termékek esetén éri meg megfizetni a márkát, és mikor kapjuk pontosan ugyanazt a minőséget egy no name terméktől – de ezeket a tapasztalatokat érdemes megszerezni, és aztán szem előtt tartani őket.
…aztán rájöttök, hogy az olcsóbb verzióval nem minden esetben jártok jól
Ez egy elkerülhetetlen felismerés. Miután az ember megtanulta, hogy sok esetben magát a márkát kell megfizetnie, jön a felismerés: néhány termék esetében az olcsóbb verzió tényleg silányabb minőséggel párosul.
Például cipőből, elektronikai eszközökből és arcápolási termékekből ragaszkodom bizonyos márkákhoz – és nem azért, mert a sznobizmus legnagyobb rajongója vagyok, hanem mert számtalanszor fürödtem már be ilyen-olyan olcsó termékkel, ami végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményt.
Egy egyszerű példánál maradva: lehet, hogy a 3000 forintos cipő pont ugyanolyan jól néz ki első blikkre, mint a 20 000 forintos – de az előbbi fél szezon alatt szétmegy, utóbbi pedig több évet is kibír.
Ha az ember utánaszámol, hamar kiderül, hogy az nem spórolás, amikor valamilyen olcsó dolgot újra és újra meg kell venni, mert folyton tönkremegy.
Bizonyos esetekben az a megfontolt pénzügyi döntés, ha az ember a drágább áru mellett teszi le a voksát. Hogy ki miről nem hajlandó lemondani, egyéni döntés kérdése, de idővel szinte mindenki rádöbben, hogy vannak olyan kiadások, amiken nem érdemes spórolni.
A mennyiség helyett a minőség lesz a fontosabb
Tizen- és huszonéves fiatalként a legtöbb lány hatalmas gardróbról álmodik: izgalmas blúzokról, a szivárvány minden színében tündöklő pulcsikról, különböző fazonú nadrágokról és változatos stílusú cipőkről. Rengeteg dolgot veszünk meg, csak mert azt gondoljuk, jó lesz majd egyszer
Aztán amikor feltöltöttük a szekrényünket ezermillió darabbal, de még sincs mit felvennünk reggelente, átértékeljük az addigi igényeinket:
rájövünk, hogy az álomgardrób hordható, jól kombinálható, strapabíró darabokkal van tele. A minőség a fontos, a mennyiség pedig teljesen irreleváns.
Rájöttök, hogy spórolni nem a kaján kell
Mindenki keresztülmegy azon az időszakon, amikor a gyorséttermek pár száz forintos menüje jelenti az ebédet és/vagy a vacsorát. Mindenki rácsúszik a pizzarendelésre, az instant levesekre, a felfújt péksütikre. Ennek sokszor az időhiány, sokszor a spórolás az okozója. Aztán amikor leesik, hogy ez az életmód fizikailag és lelkileg is rossz hatással van az emberre, a szervezetetek változásért kiált.
Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, és amikor az ember felfogja, mit is jelent ez valójában, többé már nem az étrendjén akar spórolni.
A minőségi, friss alapanyagoknak megkérik az árát, viszont némi tervezéssel és főzőtudománnyal kedvező áron ehettek jókat – azaz finom, tápláló és egészséges fogásokat. Ez pedig jó hatással lesz a közérzetetekre és az egészségetekre is!
Tárgyak helyett szívesebben költötök élményekre
Harminc alatt az embert még élénken foglalkoztatja, hogy mit gondolnak róla mások – és az elfogadást sokszor márkanevekkel, tárgyakkal, státusszimbólumokkal próbáljuk megvenni. Egy bizonyos márkájú sportcipő, a „megfelelő” karóra vagy az éppen aktuális „it bag” beszerzése egy bizonyos életkorig központi probléma – aztán az ember rájön, hogy a tárgyak nem okoznak olyan mértékű boldogságot, mint az élmények.
Harminchoz közeledve felértékelődnek a különféle szabadidős porgramok, és szívesebben költetek mozira, színházra, kiállításra, valamilyen workshopra vagy utazásra. Kerüljenek bármennyibe, ezek minden esetben olyan befektetések, amelyektől csak többek lesztek!
Figyelemmel követitek a pénzügyeiteket
Gondosan eltervezitek, mire és mennyit fogtok költeni az adott hónapban – a pénzügyeitek alakulását pedig éber figyelemmel követitek. Véget ér a hasraütésszerű költekezés, ritkulnak az impulzusvásárlások, és nem maradnak többé olvasatlanul a számlaegyenleg aktuális állásáról szóló sms-ek sem.
Legyen bármekkora összegről szó, egy felnőtt ember előszeretettel tartja a kezében az élete minden területét, így a pénzügyeit is ő maga kontrollálja.