Ti mennyit szoktatok adományozni? Előfordul, hogy utaltok 1-2000 forintot valamilyen szervezetnek, visztek pokrócokat, régi törölközőket a kutyamenhelyeknek? Amikor vásároltok, figyeltek arra, hogy az adott cég támogat-e valamilyen intézményt, szervezetet? Ma már számtalan olyan márka van, amelyik erre is nagy hangsúlyt fektet. A mi vásárlásainkat pedig erősen befolyásolhatja, ha ennek az információnak a birtokában vagyunk.
Mégiscsak szívesebben adjunk a pénzünket egy olyan cipőért, táskáért vagy bármiért, amiről tudjuk, hogy az ár (azaz a pénzünk) töredéke valamilyen környezetvédő szervezetnek, vagy hátrányos helyzetű fiataloknak megy. Jó érzés úgy vásárolni, hogy közben nemcsak a cégnek tömjük a zsebét, hanem tudjuk, hogy másnak is jut a mi pénzünkből. Érdemes egy-egy márka, de legalábbis a kedvenceink esetében ennek utánajárni.
Ma már a nagy brandek is érzik, milyen fontos például a környezetvédelem, és ennek támogatása. Szívesen építenek is erre kampányokat, aminek egyrészt nagyon-nagyon örülünk.
Másrészt benneteket arra kérünk, hogy maradjatok még így is tudatosak. Ne dőljetek be a greenwashingnak!
Csak azért, mert valamilyen márka lobogtatja a környezetvédelem zászlaját és támogat különböző szervezeteket, még lehet, hogy nyomorúságos körülmények között gyártatja a termékeit vagy a termékei gyártás során állatokon kísérletezik.
A következő márkákat azért gyűjtöttük össze, mert az óceánok védelmét tűzték zászlajukra. Ha náluk vásároltok, többféle módon támogathatjátok az óceánok védelmét.
Állatok, akik miattunk pusztulnak el, és ha így folytatjuk, mi sem járunk majd jobban!
Ennétek műanyag kupakokat és zacskókat, egyéb nem lebomló hulladékokat? Kizárt! Akkor már csak egy kérdésem maradt: miért gondolja bárki, hogy az állatok emésztésének jót tesznek? Persze ha nem is tudatosan szemetelünk – és ezalatt nem arra gondolok, hogy direkt eldobjuk a természetben, khmm… –, elképesztő mennyiségű hulladékot termelünk, ami nemritkán a folyókban, tengerekben, óceánokban végzi. Szóval ha nem is közvetve, de simán a mi szemetünket is elfogyaszthatja egy-egy pórul járt ámbráscet, fóka vagy albatrosz. Folytatás >>>
Toms
Az alapító, Blake Mycoskie mindig is vállalkozó volt, sorban alapította a cégeket a tisztítócégtől kezdve a médiacégig. Akkor vált ismertté, amikor egy amerikai valóságshow-ban szerepelt a testvérével 2001-ben. 2006-ban Argentínában nyaralt, amikor találkozott egy amerikai nővel, aki azon dolgozott, hogy minél több gyerek juthasson cipőhöz. Ezek szerint ez nemcsak az afrikai gyerekek problémája, akikről már írtunk is. Olyan hatással volt rá, amit saját maga látott, hogy Amerikába visszatérve megalapította a Shoes for Better Tomorrows (TOMS) nevű céget. A One for One üzleti modell vélja az volt, hogy minden megvásárolt új cipő után adományként kapjon egy rászoruló is egy cipőt.
2006 és 2013 között több mint 10 millió pár cipőt adományoztak azoknak, akik szükségük volt rá. Ma már a cipő mellett a szemüveget is adományoz, emellett segíti, hogy a rászorulók tiszta vízhez jussanak, támogatja a biztonságos szülést és fellép a bullying ellen is. A TOMS Animal Initiative évről-évre együttműködik különböző szervezetekkel, 2018-ban az Oceana nemzetközi környezetvédő szervezettel dolgoznak együtt, amely az óceáni túlhalászások ellen lép fel. A bálnás kollekció darabjaival a szervezeten keresztül a bálnáknak, delfineknek, tengeri teknősöknek, cápáknak is segítetek.
Blake egyébkén nagyon jófejnek tűnik. A blakem@TOMS.com címre el is küldhettek neki olyan fotókat, amelyen épp akcióban vagytok a cipőtökben. Ezekből válogat az Instájára.
Adidas
Korábban már beszámoltunk róla, de amúgy is sokan tudjátok, hogy az Adidas évek óta elkötelezett a környezettudatos gyártási megoldások és fenntartható anyaghasználat mellett. A márka hosszú távú céljai között szerepel az újrahasznosított alapanyagok kizárólagos használata. 2015 óta olyan kreatív innovációkkal segíti műanyagszennyezés felszámolását, mint a PARLEY OCEAN PLASTIC™-ból készülő Adidas x Parley termékek.
A márka idén is csatlakozott a Run For The Oceans kezdeményezéshez. Minden (Runtastic appal) lefutott kimométer után egy dollárt ígértek a fiatalok környezettudatos hozzáállását fejlesztő Parley Ocean Plastic Programnak. A felső összeghatár 1 millió dollár volt, ami magasan megugrottak, köszönhetően mindenkinek, aki futott. A cég magyarországi csoportja nemrég városi szemétszedő futást szervezett, amelyen mi is részt vettünk.
Lush
A Lush-t sem kell bemutatni, hiszen aki egyszer elhalad egy üzlet mellett, az örökre megjegyzi a jellegzetes illatról. A céget 23 éve alapították: mindig friss alapanyagokkal bio zöldségekkel, gyümölcsökkel dolgozik, harcol az állatkísérletek ellen és az etikus beszerzés mellett áll ki. A cég nemrég világméretű kampányt indított, hogy felhívja a figyelmet a tengereket szennyező műanyagra és megnyitotta a világ első „pucér” boltját is Milánóban.
Ha nem juttok el oda, akkor sincs semmi baj, jelenleg az egész évben kapható Lush termékek 40%-a pucér, azaz csomagolásmentes. A kampány kabalafigurája a Turtle Jellybomb zselés fürdőbomba, amellyel fürödve biztosak lehetünk benne, hogy a teknősöknek nem esik bántódása.
A Lush amúgy számtalan cikket tett közzé a műanyagokról az elmúlt időben, olvasgassatok az oldalukon.
Dorivisy
Visy Dóri magyar ékszerkészítő köztudottan egy sellő, élete egy része a víz, az óceán körül forog. Nem először inspirálja ékszerkészítéskor a nagy víz, most azonban a történet kevésbé vidám oldalát fogta meg, de csodát teremtett – ezúttal a mi szemetünkből.
Az Ocean Glass névre keresztelt kapszulakollekció a környezetünk védelmére, valamint az óceán és a partok tisztántartásának fontosságára szeretné felhívni a figyelmet. A darabok egytől egyig csodálatosak, gyönyörű a színük, a formájuk, ráadásul az ékszerekből befolyt összeg egy része egy óceánvédelmi szervezetet támogat.
Undersea Bikini
Az Undersea Bikini alapanyaga óceáni hulladékból készült textil, bizonyos modellek megvásárlásával nemcsak az óceáni hulladékot csökkenthetjük (persze, jobb lenne, ha a hulladék nem is kerülne az óceánokba), hanem a tengeti teknősöket is védhetjük. Kevesen tudják, hogy a tengeri teknősök mind a hét faját veszélyezteti az óceánokba, tengerekbe került műanyag. Ezekbe nemcsak belegabalyodhatnak, hanem a költőhelyükön is nehezíti vagy ellehetetleníti a mozgásukat, a gyomrukba került műanyagok miatt pedig el is pusztulhatnak.
„Szívünk szerint minden állatot támogatnánk, de mivel a márkánknak kellett egy keretet adnunk, így a tengeri teknősök támogatása került a középpontba. Mindig mással szeretnénk dolgozni, szeretnénk a jövőben egyre többet és többet adományozni” – nyilatkozta a márka egyik alapítója, Tóth Móni. Az interjút ide kattintva olvashatjátok el.