Gondoltatok már arra, hogy az, amit megesztek, a kedvenc sütitek sokkal többet árul el rólatok, mint gondolnátok? Bizony, egy kutatás szerint összefüggés mutatható ki bizonyos tulajdonságok, és bizonyos ízlés között, ami az ételeket illeti.
Fűszerimádók = kockázatot vállalók?
Úgy tűnik, igen. Még egy 2013-as kutatás kimutatta 97 ember vallomása alapján, hogy azok, akik fűszeres ételeket esznek, szeretik a kockázatos dolgokat. Szóval, ha valaki őrült módjára kanyarog az úton autóval, valószínűleg fűszeres csirkeszárnnyal fogja csillapítani az éhségét. De azt is észrevették, hogy akiknek számít a dicséret, és versengő típusok, azok is inkább a fűszeres ételekre voksolnak?
Egy másik tanulmány megerősítette ezeket az eredményeket, és rámutattak arra, hogy azok, akik minél több csípős ételt ettek annak hatására, hogy megdicsérték őket, nem feltétlenül szerették a csípős ételt. Ez arra utal, hogy a személyiség milyen sok tényezőt befolyásol, ugyanis ha valaki nem szereti a csípőset, de nagy az igénye a jutalmazásra, dicséretre, az ennek ellenére meg fogja enni. Ilyen tényezők befolyásolják azt is, hogy miből és mennyit eszik meg valaki.
Ha szeretitek az édeset, valószínűleg barátságosak vagytok
Legalábbis ezt támasztja alá további öt tanulmány, a résztvevők személyiségtesztjei és fogyasztásai alapján uganis azokról, akik csokit, karamellt, cukorkát ettek, általánosan elmondható, hogy a szerelemben hűségesek, kedvesek, együttérzőek és barátságosak. Az édes ízeket választók közül többen szociális területen dolgoztak, vagy önkénteskedtek.
Velük ellentétben azok, akik kávét isznak, szeretik a retket vagy a tonikot, antiszociálisabbak, manipulatívak és érzéketlenek. A keserű ízt szeretők többsége egoista, nem áll tőlük messze a szadizmus.
Vodkában van az igazság?
Egy másik kutatás során a résztvevőkkel órákon keresztül töltettek ki személyiségteszteket, majd az alanyok vakon kóstoltak meg különféle ízesítésű – barack, vanília, narancs, áfonya – vodkákat. Az ízpreferenciákat pedig megpróbálták bizonyos személyiségtípusokhoz kötni.
A kutatás vezetője, Hirsch szerint a barackvodka kedvelői elevenek, drámaiak és lelkesek. Ezzel szemben az áfonyavodka szerelmesei általában túl sokat dolgoznak, és nem aktívak szexuális téren. A vaníliás vodkát választók pedig impulzívak és érzelmileg vezéreltek.
Hirsch szerint minden, amit csinálunk, tükrözi a személyiségünket, és ez az étellel kapcsolatos döntéseinkkel sincs másképp. Ez nem is olyan meglepő, hiszen hétéves korunkig alakulnak ki az alapvető élelmiszer-preferenciáink, ráadásul pont ekkor fejlődik a személyiségünk is jelentős mértékben.
Az agyunkban a személyiségért és az ízlelésért felelős agyterületek közel vannak egymáshoz, így logikus, hogy összefüggésben vannak egymással.