Egyéb kategória

A Photoshop nem bűn! – minden, ami a gomb lenyomása után történik

Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy Photoshop – és úgy általában bármilyen képfeldolgozás – nélkül egy fotó igazán ütős legyen. Azonban nem érdemes vitatni azt, hogy a #nofilter-címkével mennyi jó fotó készül nap mint nap. Ezeknek, a főleg mobillal készült spontán fényképeknek a célja nem egyezik azzal, amivel mi, fotósok keressük a kenyerünket. Hiszen az az elsődleges feladatunk, hogy egy terméket, helyszínt vagy egy ügyfelet a lehető legjobb színben tüntessük fel, mutassuk meg. De hol a határ a valóság és a giccs között? A Fotózni jó! nap alkalmából úgy döntöttem, egy kis bepillantást engedek a kulisszák mögé, és mesélek arról, hogy a retusálás miért nem elítélendő.

vous - 2016.09.23.
A Photoshop nem bűn! – minden, ami a gomb lenyomása után történik

A fotós élete kívülről többnyire pörgősnek és egyszerűnek tűnik. A pörgésre vonatkozó dolog kis részben igaz is, hiszen egyik kihívás követi a másikat, persze mindegyik másik helyen. Nagyszerű emberekkel találkozunk és hihetetlenül izgalmas helyszínekre juthatunk el, eközben gőzerővel dolgozik az agyunk mindkét féltekéje, hogy minél jobb minőségű, előnyös fényképek készüljenek.  

Először módosítottam a fotó kivágását, majd fényerőt és kontrasztot állítottam, a színeket kissé vibrálóbbá tettem. A fotón néhány zavaró tárgy volt, ami rontotta az összképet, így hosszas retus következménye a szemetes, a kültéri lámpa, az asztal és a székek eltűnése.

Először módosítottam a képkivágást, majd fényerőt és kontrasztot állítottam, a színeket kissé vibrálóbbá tettem. A fotón néhány zavaró tárgy volt, ami rontotta az összképet, így hosszas retus következménye a szemetes, a kültéri lámpa, az asztal és a székek eltűnése
Forrás:
Molnár Anikó

Aztán ott van a munkával eltöltött időnk nagyobb része, amiről most szól a mese. A jó fotóért bizony meg kell dolgozni, és ez nem a modern kor elvárása. Néhány évtizede Photoshop híján a fotólaborban legalább annyi időt – ha nem többet – töltöttek a tökéletes fénykép elkészítése érdekében, mint mi most, a monitor előtt. A laboros, a retusőr annak idején önálló szakma volt, mert az előhívás és a retusálás folyamata egyszerre rengeteg időt, türelmet és szakértelmet követelt. Most is igazak ezek a dolgok, ám a modern szoftverek meglehetősen felgyorsítják ugyanezen munkafolyamatokat, nagyrészt magunk végezzük el a fotók tökéletesítését.

Az évek során az utómunka főbb lépései nem változtak: elérni (vagy módosítani) a megfelelő expozíciót, színhőmérsékletet és kontrasztot, eltüntetni vagy javítani a zavaró elemeket, valamint a fotót megvágni, amivel a kompozíción csiszolhatunk.

Apropó, tökéletesítés. Időről időre botrányt kavarnak a különböző magazinok címlapjain feltűnő hírességek retusált fotói, ami még kínosabbá válik, amikor a nyers fénykép is előkerül. Ilyenkor kígyót-békát mondunk a fotósra és/vagy a képszerkesztőre, amiért a nevét adta ahhoz a szörnyűséghez. Ilyenkor ne hibáztassuk a fotóst! Sokkal inkább okolhatjuk a média és társadalom torzult elvárásait a nőkkel szemben, vagy magát a hírességet, aki esetleg valamelyik szépséghibáját rejtegeti, mert nem fogadja el a saját testét olyannak, amilyen. 

A műtermi fotóknál egyszerűbb a feladat, hiszen a fényeket szabadon alakíthatjuk. Az utómunkánál mindössze annyi a feladat, hogy eltávolítsuk a bőr kisebb egyenetlenségeit és beállítsuk a kívánt kontrasztot.

A műtermi fotóknál egyszerűbb a feladat, hiszen a fényeket szabadon alakíthatjuk. Az utómunkánál mindössze annyi a dolog, hogy eltávolítsuk a bőr kisebb egyenetlenségeit és beállítsuk a kívánt kontrasztot
Forrás:
Molnár Anikó
VOUS-lányok smink nélkül

Eljött az igazság pillanata: a VOUS-lányok smink nélkül

„Ha azt hiszitek, hogy egy női szerkesztőség mindig parfümillatban fürdik, mindenki a #csinoskedd szerelésében ül a hófehér laptopok előtt a hét öt napján full sminkben, egyenes derékkal, és más dolga sincs, csak cikkeket írni, akkor jó is, hogy a VOUS-ra tévedtetek. Nálunk azért a legtöbb esetben nem ez a helyzet. Folyamatosan leleplezzük előttetek a szerkesztőségi életünket.”

Egy korábbi napnak köszönhetően úgy döntöttünk, megmutatjuk nektek, milyenek is vagyunk smink nélkül. A cikket itt nézhetitek meg!

Nekünk, fotósoknak nemcsak a saját jó ízlésünk szerint kell eljárni az utómunka során, hanem a megrendelő elvárásainak is meg kell felelnünk.

Ha például reklámcélból készül egy tárgyfotó, eladhatóvá kell tenni szélesebb rétegek számára is. Míg egy portré esetében az a cél, hogy esztétikus legyen, csalogassa a tekintetünket. Természetesen az utómunka mértéke függ az egyéni ízléstől és a megrendelő kívánságától is, de azért itt is vannak bizonyos íratlan szabályok:

  • Portré esetében ne változtassuk meg drasztikusan a modell testalkatát, arcának vonásait. A kisebb egyenetlenségek, zavaró árnyékok és múló bőrhibák elhalványítása, eltüntetése (például herpesz, seb, pattanás). A maradandó bőrhibákat, például sebhely, úgy kezeljük, mintha anyajegy lenne: az a személy testének része, nem távolítjuk el, kivéve, ha a modell kifejezett kérése az eltüntetés. 
  • A fotóriport jellegű képeken nem távolítunk el és adunk hozzá személyeket, tárgyakat, hiszen a cél a dokumentáció.
  • Tárgy- és ételfotót valósághűen ábrázolunk, nem csapjuk be a vásárlót vagy nézőt.
Sok esetben a természetes fény a legjobb választás, ha tárgyfotóról van szó, főleg ha egy hangulatot szeretnénk visszaadni. Ha kevés a fényünk, nincs állványunk és a derítőlap sem segít túl sokat, akkor pusztán fényerő és a kontraszt növelése már nagyon sokat dobhat a fotó minőségén.

Sok esetben a természetes fény a legjobb választás, ha tárgyfotóról van szó, főleg, ha egy hangulatot szeretnénk visszaadni. Ha kevés a fényünk, nincs állványunk és a derítőlap sem segít túl sokat, akkor pusztán fényerő és a kontraszt növelése már nagyon sokat dobhat a fotó minőségén
Forrás:
Molnár Anikó
10 dolog, ami soha ne mondjatok egy fotósnak Hámori Zsófia

10 dolog, amit soha ne mondjatok egy fotósnak – ha jót akartok magatoknak…

Vannak mondatok, amikkel a világból is ki lehet üldözni a fényképészek többségét. Biztosan ti is találkoztatok már azzal, hogy jóhiszeműségből kérdeztetek valamit egy fotóstól, akinek erre két perc alatt gránátalma színűvé változott a feje. Ilyenkor vagy megtudakoltátok tőle, hogy mi a probléma, vagy a mai napig homály fedi a kérdést – és ez nem véletlen.

Ha kíváncsiak vagytok, mi az a 10 dolog, ami soha ne hagyja el a szátokat egy fotós jelenlétében, ITT megtudhatjátok!

Ezek a szabályok főleg az általános felhasználású fotókra érvényesek, amelyekkel minden nap találkozik az ember reklámtáblákon, magazinokban, vagy akár közösségi oldalakon.

Egy biztos: ha művészeti vagy szórakoztatási célból készül egy fénykép,  annak csak a kreativitás szab határt! 

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Hova tűntek Budapest gyönyörű kupolái? – A főváros eltűnt épített öröksége tovább él az Animatiqua Stúdió legújabb rövidfilmjében
Világ
Hova tűntek Budapest gyönyörű kupolái? – A főváros eltűnt épített öröksége tovább él az Animatiqua Stúdió legújabb rövidfilmjében
vous - 2022.10.26.
Október 20-án tartották Az Eltűnt Budapesti Kupolák című rövidfilm exkluzív premierjét. A rendhagyó kisfilm, amely egy letűnt kor értékes tetődíszeit eleveníti fel, különleges videotechnikával készült. Az alkotásban a főváros egykori stílusát jelentősen meghatározó kupolák kelnek életre. A premier díszvendége Sólymos Sándor, Ybl-díjas építész és filozófus volt, akivel Kondacs András, a film rendezője beszélgetett a vetítést követően budapesti városépítészeti lehetőségekről, az egykori épületek, valamint a kupolák jelenéről és jövőjéről.

Otthon