Egyéb kategória

A jó orgánumú, szép lányoknak ügyesen kellett fülelni is – A telefonos kisasszonyok mindennapjai

A női és férfiszakmák különbsége legalább annyira nemeket megkülönböztető kérdés, minthogy elfér-e egy szappantartón a férfi piperecucca vagy sem. Sokszor, sok helyen kerül elő a téma és nem véletlenül. Szembe kell nézni a ténnyel, hogy egy nőnek nem áll jól, ha kamionsofőr, és egy férfi búgó hangja nem hangzik jól, ha telefonos úrfit játszik. Gondoltátok volna, hogy a telefonos kisasszony munkakör csak a 1990-es években halt ki teljesen? Erről mesélek ebben a cikkben.

vous - 2016.01.07.
A jó orgánumú, szép lányoknak ügyesen kellett fülelni is – A telefonos kisasszonyok mindennapjai

A budapesti Postamúzeum számtalan érdekes információt rejt. Még érdekesebbé vált minden attól, hogy egy nagyon kedves tárlatvezető, Borda Erzsébet mondta el őket nekem. A múzeum egyébként Budapest egyik legszebb részén, a Várban található, kerttel körülölelve. Amikor az iPhone-ommal a kezemben beléptem az épületbe, akkor még inkább szembesültem azzal, hogy teljesen megváltozott az életünk, csak mert óriási fejlődésen ment keresztül a telefonálás, a telefonkészülék és a telefonhasználat.

A telefonközpont előtt a hallgatót találták fel. Mindenkinek az van a tudatában, hogy ez Bell találmánya, pedig nem így van.

A hallgató valójában egy olasz színháztechnikus ötlete volt az 1700-as években. Ötven évvel később hallottak róla a Puskás testvérek, akik felvették a kapcsolatot az úrral. Arra jutottak, hogy ha létezik ilyen hallgató, akkor kellene valami nagyobb ennek mintájára. Egy telefonközpont" – mesélte idegenvezetőm, Erzsébet.

A keresztlemezes telefonközpontnak 80 előfizetője volt 1881-1882-ben. Leginkább orvosok, ügyvédek, posztógyártulajdonosok és természetesen szerkesztőségek voltak a használói között. Ekkor még nem volt előfizetési díj, sem korátozások – addig beszéltek, amíg csak akartak. A telefonközpontot 1882-ben hozták Budapestre. Egy induktoros készülékkel működött, amit az előfizető otthon megtekert, és innentől vette át a telefonos kisasszony a kezelést.

Az első telefonos kisasszony Matkovits Júlia volt, akit a Puskás testvérek tanítottak be a központ kezelésére.

Tehát az előfizető otthon megtekerte az induktoros készüléket, aminek következtében egy bizonyos esőlemez leesett, és megjelent az előfizető neve és titulusa.

A telefonos kisasszony ebből tudta, ki kezdeményez hívást, majd megkérdezte a hívótól, kivel szeretne beszélni. Ekkor utánajárt, hogy létrejöhet-e a kapcsolás, mert előfordult, hogy nem. A kapcsolás bizonyos tüskékkel történt.

Amikor létrejött a beszélgetés, a telefonos kisasszony egy kevés idő elteltével belehallgatott a beszélgetésbe, ugyanis semmi nem jelezte számára, hogy meddig tart. Ez úgy történt, hogy kijjebb húzta a tüskéket, ha nem hallott semmit, akkor megszakította a beszélgetést azzal, hogy ütközésig betolta."

A Baross utcai központ kapcsolóterme

A Baross utcai központ kapcsolóterme
Forrás:
postamuzeum.hu

Egy telefonos kisasszony mindennapja ilyen össze- és szétkapcsolással telt. Borzasztóan megerőltető munka volt, nagyon ott kellett lenni fejben, hiszen pontosan tudni kellett, hogy kit kivel kapcsolt, és hogy mennyi idő után kell fülelnie, hogy vajon még beszélgetnek-e a partnerek. De csak szigorú feltételek mellett lehetett valaki ebben a munkakörben.

Ajánlólevelet kellett hozni az előző munkahelyéről. Előnyben részesült az, akinek kellemes volt a hangorgánuma és bizony számított a külső is.

Egy telefonos kisasszonynak esküt kellett tennie, titoktartási nyilatkozatot kellett kitöltenie. Hiszen hallhatott olyan dolgokat, aminek nem biztos, hogy a felek akarták, hogy részese legyen. Nem volt hátrány a nyelvismeret, hiszen az előfizetők között gyakran voltak külföldiek. Ezenkívül résen kellett lenni, hiszen a magas rangú orvosok és gyártulajdonosok titulusát és beszélgetőpartnerét kellett fejben tartania.

Később, amikor távhívásokat is kellett intézni még inkább szükség volt erre a magas fokú koncentrációra. Akkoriban nem voltak telefonszámok, nem név szerint tartotta fejben, hogy éppen ki beszél, hanem például a két Kovács urat cím szerint is meg kellett tudni különböztetni.”

A kezelő a szemben lévő szabad központtal jegyezteti a beszélgetést, amelyen a hívott állomást kapcsolják

A kezelő a szemben lévő szabad központtal jegyezteti a beszélgetést, amelyen a hívott állomást kapcsolják
Forrás:
postamuzeum.hu

Nem is gondolnátok, de telefonos kisasszonyok egészen 1980-ig dolgoztak, mert a belföldi távhívóközpontban sokáig működött a jelződugós kapcsolási módszer. 1998 környékén szűnt meg teljesen a szakma.

Ezután a postán távhívó jeggyel történt a telefonos kapcsolás vagy előtte levelezett, hogy mikor tudnának telefonálni, és a megbeszélt időpontban a postán várták a hívást, majd a postakisasszony szólt, hogy kezdődhet a beszélgetés. Az első központ a Teréz Távbeszélő Központ volt.

Az 1920-as években már a tárcsás készülékek nyertek utat maguknak, amit persze már a tehetősebb emberek értek csak el. Ekkor jelentek meg először az öt számjegyből álló telefonszámok, később hat-, majd a hétszámjegyűek.

Látogatásom során megismerhettem a telefon kialakulását és annak minden egyes lépését. A múzeumban órákig lehet nézelődni, tele van érdekességgel.

Arról nem is beszélve, hogy hiába van a kezetekben az okostelefon, sokan nem is gondolnátok, hogyan jutottunk el a "Halló!"-tól a Facebook-telefonig.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Különleges szigetek Izland körül
Világ
Különleges szigetek Izland körül
vous - 2024.11.09.
Björk kétségtelenül Izland egyik ikonikus női alakja, aki világhírű énekesnőként és zeneszerzőként ismert. Az avantgárd popzene királynője nemcsak zenéjében, hanem megjelenésében és egész művészetében képviseli szülőföldje szellemiségét.

Otthon

Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
Otthon
Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
vous - 2024.12.10.
Otthona biztonsága sok tényezőn múlik, de a bejárati ajtó zárszerkezete kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy nyugalmát biztosítsa. A megfelelő ajtózár kiválasztása nem egyszerű feladat, hiszen számos szempontot kell figyelembe venni – ez még a hozzáértők számára is kihívást jelenthet.