Már puszta jelenlétükkel is gyógyítanak, ha pedig kiképzik őket terápiás kutyává, csodákat tesznek a kis és nagy emberekkel, a betegekkel és a látszólag rendben lévőkkel egyaránt. Sőt még egy pitbull is kezes bárányként lesz segítőtársa egy, a viselkedési normákat tanuló, sérült kisgyereknek.
Boci, a pitbull
Barátaink egyik gyermeke sérülten született, a hármas ikrek közül ő az egyetlen fiú, ő született másodiknak, ráadásul a legnagyobb súllyal, ám mégis lassabban, mégis máshogyan fejlődött, mint a lányok. Marci egy igazi kis napsugár. Mosolyog, ölel, szeret, rajong. Tőle hallottam a kutyaterápiáról és Bociról, a hihetetlenül cuki pitbullról. Az ő becéző szavaik túlmutatnak a szavakon, kapcsolatuk különleges.
Egy terápiás kutyának mindent ki kell bírnia
Ahhoz, hogy egy kutya sérült gyerekekkel dolgozzon, különleges képességekkel kell bírnia, ezek között szerepel többek között a magas fájdalomküszöb és a türelem. Nem szabad megijednie egy túlzott öleléstől, egy nyakszorítós szeretgetéstől, egy erősebb lapogatástól, hirtelen mozdulattól vagy szokatlan hangtól. Egy terápiás kutyának mindent ki kell bírnia, hiszen kis páciensei nem úgy fejezik ki érzelmeiket, nem úgy mozognak, nem úgy kommunikálnak, mint egy átlagos gyerekember. Az agressziónak, a dominanciaharcnak egy terápiás kutya életében nincs helye. A nyugodt vérmérséklet viszont csak a kezdet, hiszen a négylábúakat is tréningezni kell az effajta munkára. Az ebek általában kétéves korukra érik el azt a szintet, hogy a fejlesztő foglalkozásokon is aktív szerepet vállalhatnak.
A kutyák falakat döntenek
A szakirodalom szerint egy kutya úgynevezett jégtörő funkciót lát el, egyfajta kapocsként, hídként funkcionál a gyógyító és a beteg között. A fogyatékkal élők segítésére, fejlesztésére kiképzett kutyák még ennél is többet tudnak, olyan falakat képesek ledönteni, amiket sokszor az emberek évek munkájával sem képesek megmozdítani. Sőt a beszédkészség, a szókincs, a koncentráció és a problémamegoldó képesség is javul a terápiás foglalkozások eredményeképpen. Egy kutyussal pedig nem kell semmiféle trükköt, mesét bevetni, hogy a gyerekeket aktivitásra bírjuk, hiszen egy kedves állat jelenléte már önmagában motiváló.
Manyik Richárd, a NEO – Magyar Segítőkutya Egyesület munkatársa
Én egy példán szoktam a kutyaterápia lényegét elmesélni: Van a 4 éves, súlyosan sérült Pistike, akitől azt kéri a gyógypedagógus, hogy A pontból B-be kússzon el. Ha ez egy feladat, akkor a kisfiú ezt unni fogja, kényszernek érzi, de ha azt mondják neki, hogy kússz együtt a kutyával, vagy hogy kússz oda a kutyához, máris örömmel megteszi. Játék és élmény lesz a tanulás számára. A kutyák segítségével úgynevezett érzékenyítő tréningeket is tartunk, a mozgássérült kollégáink az egészségeseknek mutatják be, milyen az életük, az ép munkatársaink pedig a sérülteknek segítenek. A kutya egy olyan eszköz a terápiában és az életben egyaránt, ami megnyitja egymás felé érzelmileg az embereket.