Jávor Pál Aradról indulva hódította meg Magyarországot. Kivételes tehetségének és lélegzetelállító sármjának köszönhetően milliók rajongtak érte. Nem túlzás kijelenteni, hogy pályája csúcsán még a csapból is ő folyt. Megtapasztalta azonban azt is, milyen az élet árnyékos oldala: volt mellőzött művész, hajléktalan; de megjárta a farrkircheni koncentrációs tábort is. Az első magyar filmsztár élete vitathatatlanul színpadra vagy mozivászonra kívánkozik. Az előző rész után itt egy újabb csokor a balhéiból, amiket sokszor a szerencsének vagy a hírnevének köszönhetően úszott meg.
Cikkünk első részében volt szó arról, miként került minden idők egyik legnépszerűbb magyar színésze Budapestre, majd hogyan rúgták ki a villámsebességgel a Színiakadémiáról. Élete egyik legkülönösebb élményére is kitértünk, amikor egy hullával a feje felett ébredt az utcán. Személyes összetűzéseiről is volt szó: egy alkalommal telefonkagylóval csépelt egy színházi főtitkárt, máskor pedig egy újságírót hívott vérre menő kardpárbajra. Folytatjuk az elképesztő történetek sorát – van miből válogatni!
Nem lehetett sarokba szorítani
Pályája csúcsán folyamatosan szolgáltatott témát a bulvársajtónak – általában ezek mértéke összefüggött az általa elfogyasztott alkohol mennyiségével. Számos országban játszották a filmjeit, amiket ő játéka vitt el.
Igazi szupersztár volt, nem is igazán lehetett neki megmondani, mit csináljon.
A Nemzeti Színház színészeként többször került konfliktusba Németh Antal igazgatóval. A vezetőt azért támadták a kritikusok, mert “mozihőst” foglalkoztat. Válaszlépésként többször tiltotta el Jávort egy-egy filmszerep elvállalásától, súlyos következményeket belengetve. A fenyegetések mindannyiszor süket fülekre találtak, a retorziók pedig természetesen sosem érkeztek meg. Minden film siker volt, Jávort istenként imádta a nép.
Lórúgással felérő pofon
1934-et írunk. A Vígszínház kibérelte a csődbe jutott városligeti Beketow-cirkuszt. A cirkusz csillaga című produkcióban a színészek artistaszámot is bemutattak – ezt természetesen hosszas gyakorlás előzte meg a cirkuszi társulat tagjaival. Jávor Pál egy kockázatos lovasszámot vállalt el. A darab óriási siker volt. A lapok mégis arról írtak, hogy Jávor kilovagolt a porondról, és összeszólalkozott a lova tulajdonosával, Winternitz Károllyal.
Kis híján kiütötte a férfi szemét.
Később – ahogy elmesélte az újságoknak – kiderült, hogy a konfliktus onnan indult, hogy Jávor panaszkodott a ló gazdájának, hogy az állat sánta, de Winternitz ezt nem ismerte el. Jávor erre leidiótázta a lovászt, aki válaszul ostorával a színész felé csapott. Ezért durrant a “lángos”.
Az újságokban Jávor azzal védekezett, hogy egyetlen bűne az, hogy olyan férfi, aki nem nyújtja oda a jobb arcát, ha megütik a balt.
A botrány miatt még nagyobb lett az érdeklődés a darab körül, ebből is csak profitálni tudott Jávor. Leszámítva a kirótt fogház- (amit később a megütött, már lehiggadt férfi kérésére töröltek) és pénzbüntetést.
Nekem Jávor – Zenei időutazás egy úriember társaságában
Augusztus 28-án nagyszabású zenés show-műsor kerül megrendezésre, amely visszaröpít az 1920-as évek hangulatába. Az esemény tisztelgés Jávor Pál színművész előtt, akit Csonka András, Kamarás Iván, Miller Zoltán, Nyári Kálmán, Varga Viktor, Váradi Gyula és Veréb Tamás elevenít meg a színpadon. A hangszereket ifj. Sárközi Lajos – Prima Primissima díjas művész – és zenekara szólaltatja meg.
A rendszer célkeresztjében
A nemzetközi helyzet fokozódásával az ő pozíciója is kezdett meginogni – nem a nép, hanem a rendszer oldaláról. Zsidó származású felesége és rendszerellenessége miatt a nyilas lapok folyamatosan kritizálták őt. A német megszállás első napján a Gestapo figyelmeztette, hogy tartózkodjon a politikai megszólalásoktól. Később megtudta egy, a német titkosrendőrséghez behívott korábbi színésztársától, aki saját életét kockáztatta az információ kiadásával:
A Gestapo letartóztatási listájának élmezőnyében szerepel.
Rövid rejtőzködés után abban bízva, hogy ismertsége miatt nem hurcolják el nyilvánosan, a Színészkamara épületébe ment, hogy a szakmai testület álljon ki a vallásuk vagy politikai nézeteik miatt korábban elhurcolt kollégákért. A kamara elnöke, Kiss Ferenc kinevette. Következő útja a Nemzetibe vezetett, ahol Kiss öltözőjében darabokra törte annak gipszszobrát. 1944 áprilisában felfüggesztették a színészmesterség gyakorlásától, és betiltották filmjeit. Később letartóztatták, és a pfarrkircheni koncentrációs táborba vitték. A felszabadítás után itt találkozott újra feleségével.
Amerika és a vörösborra szoktatott színész esete
A háború után, bár dolgozni és mulattatni szeretett volna, különböző – leginkább politikától átitatott – akadályokba ütközött. A Nemzeti Színházban hallani sem akartak róla. Egy romániai turné után bejelentette, néhány hónapra az Egyesült Államokba utazik, hogy pénzt gyűjtsön a magyarországi háborús árváknak.
Tizenegy évig maradt kint.
Eleinte minden jól indult, népszerű volt a tengeren túl is, de később kezdte elveszíteni a mértéket az alkoholfogyasztásban, ami meglátszott a teljesítményén is. Az erdélyi Joe Pasternak közbenjárásával 1950-ben megkapta a Mario Lanza főszereplésével készülő A nagy Caruso című film egyik főszerepét. A próbafelvételeket azonban megalázónak tartotta, és annak ellenére, hogy nem volt tökéletes az angolja, nem viselkedett túl kedvesen a stábbal. Nyelvtudása miatt kisebb szerepet kapott, ami szintén nem tetszett neki.
Végül viselkedése miatt kitették a produkcióból, de mire eljutottak idáig, már rászoktatta a főszereplőt, Mario Lanzát a masszív vörösborozásra.