Egyéb kategória

Daalarna, Nanushka és a többiek – mennyire etikusak a hazai brandek?

Egyre több hazai márka törekszik a fenntartható, etikus működésre, vagy új szereplőként eleve ebben a szellemben lép a piacra. A magukat fenntarthatónak valló magyar dizájnermárkák legtöbbje viszont nem rendelkezik olyan független tanúsítvánnyal, amely garantálná a valóban társadalmilag felelős gyártást, a jobb munkakörülményeket.

vous - 2019.01.29.
Daalarna, Nanushka és a többiek – mennyire etikusak a hazai brandek?

A fenntarthatóságra törekvő hazai brandek többsége Magyarországon gyártat. Előremutató, ha azt is vissza tudják követni, hogy a felhasznált alapanyagok előállítása mennyire fenntartható, környezetkímélő, és szociális szempontból megfelelőek voltak-e a gyártási körülmények.

Kizárólag az utóbbival dolgozik a környezetbarát ruházati termékekre koncentráló WYHOYS. A sportosabb vonalat képviselő Touch Me Not, a táskákat és kiegészítőket készítő Malinko. A nagyobb hazai brandek közül 2018-as tavaszi-nyári kollekciójában már a Nanushka is használt GOTS-pamutot.

A GOTS minősítésről nézzétek meg ezt a kis videót:

Objektum doboz

De mi a helyzet a gyártással?

Nanushka

„Jelenleg nincsenek olyan világosan leírt sztenderjeink, amelyekben a beszállítókra vonatkozóan meghatároznánk, hogy például egy varrónőre hány mosdóhelyiség kell hogy jusson. Azt gondoljuk, hogy ezt a fajta kontrollt csak akkor tudnánk érdemben megvalósítani, ha a saját kapacitásunkat kiépítjük” – mondja Baldaszti Péter, a külföldön is egyre ismertebb Nanushka társtulajdonosa. A Nanushkánál a ruhák gyártása egyelőre nem házon belül történik – 80-90%-át harminc különböző hazai varrodába szervezik ki.

„A gyártásért felelős kollégáink hetente látogatják ezeket a cégeket, tehát nagyon aktuális és pontos képünk van arról, hogy milyenek a gyártási körülmények.

Ezek nagyon kultúráltan és profin működő cégek – valószínűleg azért is, mert olyan márkáknak gyártanak, amelyek a Nanushkánál magasabbra pozícionáltak. Emiatt is tudnak versenyképes fizetést biztosítani a saját munkatársaiknak.”

Objektum doboz

Beszélgetésünk előtt pár nappal robbant a hír, hogy a Nanushka árbevétele idén várhatóan megközelíti a 3 milliárd forintot. A becslések szerint idén több mint 100 ezer darab ruhát értékesítenek – elsősorban külföldön. De nem csak a növekedés a cél: a márka május végén arról adott hírt, hogy elkötelezték magukat a fenntartható és etikus divat mellett. Nemrég csatlakoztak a körkörös divat modelljét támogató Ellen MacArthur Alapítványhoz.

Az alapítvány célja egy teljesen új alapokon nyugvó piaci modell létrehozása, amelynek három alappillére van. Az egyik az újrahasznosításra épülő üzleti modellek kialakítása, a másik a megújuló és biztonságos anyagok létrehozása és használata. A harmadik az újrahasznosítható divatcikkek készítése.

Ha érdekel benneteket a magyar divatipar háttere is, olvassátok tovább a cikket ide kattintva >>>

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
Világ
Már csak a szakdolgozat választ el a diplomádtól?
vous - 2023.01.19.
Minden gólyát a szakdolgozattal riogatnak, akik ezt persze rendszerint nem veszik komolyan, hiszen még annyira távolinak tűnik, és amúgy is az új élethelyzet felett érzett eufória tompít minden aggodalmat.

Otthon

Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
Otthon
Kényelem és praktikum egy szűkebb nappaliban is
vous - 2023.01.26.
Amikor a nappalinkat rendeznénk be, az elsődleges szempontunk egyértelműen a kényelem, hiszen ez az a helyiség, ahol általában a legtöbb időt töltök, és ahol vendégeket is fogadunk. A helyiség mérete azonban olykor határt szab a lehetőségeknek: a praktikus helykihasználásra is figyelmet kell fordítani amellett, hogy egy kellemes hangulatú, jól használható nappalit szeretnénk kapni. Szerencsére a széles bútorválaszték ebben mellettünk áll.