Szerintem sokunk életében eljön az a pont, amikor eldöntjük: megengedünk magunknak egy drágább ruhát, cipőt vagy kiegészítőt – mert megérdemeljük. Ilyenkor akár hónapokig is képesek vagyunk spórolni az adott dologra. Abban reménykedünk, hogy a ruhatárunk örök darabja lesz. Én is így voltam vele, amikor megvettem Álmaim Cipőjét. Egy évvel és nagyjából húsz viselettel később azonban szomorúan tapasztaltam, hogy az ára ellenére, a cipő felsőrészét borító réteg egyszerűen úgy gondolta, nem szeretne tovább a cipőm és az életem része lenni.
Soha, de soha nem fizettem ennyit cipőért, de nagyjából egyetlen ruhadarabért vagy kiegészítőért sem. Imádtam, és terveztem vele. Mégis, egy októberi napon keserű szájízzel, szomorúan vettem tudomásul, hogy sem az ára, sem az európai(nak mondott) gyártás nem garancia arra, hogy a több tízezer forintért megvásárolt cipőm minimum tíz évig cipő lesz.
Most akkor megdől az „Inkább vegyünk kevesebb, de jó minőségű ruhát” elméletem? Dehogyis! Csak éppen azt kell megtanulnom, mitől lesz jó minőségű egy darab.
Ár = minőség?
Az ár = minőség állítást hajlamosak vagyunk elhinni. Azt gondoljuk, mi mást fizetnénk meg, ha nem a minőséget.
A Fashion Revolution kezdeményezés a fenntartható divat fontosságára, és a vásárlók felelősségére hívja fel a figyelmet. Amikor ugyanis ruhát veszünk, minden egyes alkalommal szavazunk is: letesszük a voksunkat arra, hogy a fast fashion üzleteket vagy a helyi ipart, a helyi tervezőket támogatjuk inkább. A Fashion Revolution tavalyi kiadványában számtalan felmérés eredménye, infografika és cikk mutatott rá arra,
mi is a baj jelenleg a divatiparral.
Az egyik pont arról szólt, hogy egy fast fashion póló és egy márkás póló ára között a legnagyobb különbséget elsősorban a brandérték jelenti, azaz a márkát fizetjük meg. Sajnos, azzal, hogy több pénzért vásárolunk meg egy adott darabot, nem lesz feltétlenül jobb az alapanyag, a varrás minősége, így az sem biztos, hogy tovább bírja.
Mi kerül egy pólón ennyibe?
Ha úgy döntötök, hogy új darab helyett másodkézből vásárolnátok inkább, sokszor akkor sem állja meg a helyét az ár = minőség állítás. A jobb turkálókban az eredeti ár töredékéért vásárolhattok minőségi konfekcióruhákat olyan márkáktól, amelyek Magyarországon sosem voltak jelen, vagy már kivonultak. Turizás során érdemes okostelefonon csekkolni az adott márkát, amitől vásárolnátok, megnézni a weboldalát, a leírásokat. Kicsit lassabb lesz a folyamat, de a tudatosság megkívánja az újratanulást, az új márkák megismerését és a folyamatok lelassítását.
Másodkézből azért is jó ötlet lehet ruhákat beszerezni, mert ezek jó esetben már túl vannak néhány mosáson, tisztításon, valószínűleg nem fognak sokkal jobban nyúlni, tekeredni, bolyhosodni, mint ahogy a turiban találtuk őket. Az anyagösszetétel ellenőrzése azért ne maradjon el, hiszen az is nagyon fontos, hogyan érezzük majd benne magunkat.
Ciki másolatok: ezekből a táskákból készül a legtöbb hamisítvány
Nem minden arany, ami fénylik – tartja a mondás. Nem csoda, hogy rögtön eszünkbe is jutottak a márkás, drágábbnál drágább dizájnertáskák másolatai, amikről sokan azt hiszik, ugyanolyan fényesen csillognak, mint az arany.
A cikk folytatásáért kattintsatok ide!
Ár = stílus?
Az előzőhöz hasonlóan sokszor azt is hajlamosak vagyunk elhinni, vagy elhitetni magunkkal, hogy drága ruhákkal együtt stílust is vásárolunk. A stílust azonban sokszor összekeverjük a státusszal.
A márka jelenthet ugyan státuszt egy bizonyos társadalmi réteg számára. Rendszeresen beszélgetek divattal foglalkozó szakemberekkel, divatkutatókkal, stylistokkal, akiknek meggyőződése, hogy Magyarországon még mindig fontos a márkanév, sokszor csak azért, hogy reprezentálhasson az illető. Van, ahol az Obag jelenti a belépést egy bizonyos körbe, máshol a Michael Kors vagy a Gucci. Az talán sokkal kevesebbeknek jut eszébe, hogy az Obag végül is egy gumitáska, amelyik tökjól néz laza nyári szettekhez, de elegáns összeállítás, csinos irodista szett vagy szövetkabát mellett is inkább furcsán hat.
A stílusosság nem a logóktól vagy az ártól függ: viselhettek egy Gucci tangapapucsot, és hihetitek azt, hogy az ára miatt nagyon stílusosak vagytok, de attól még mindig egy tangapapucs van a lábatokon.
Arról nem is beszélve, hogy a legújabb felmérések szerint a luxusmárkák nagy bajban lehetnek a következő évtizedekben. A Z generációt ugyanis nem érdeklik a drága logós holmik, de még a márkák sem. Egyedi, különleges, kisszériás vagy kifejezetten személyre szabott darabokat keresnek, eldugott, aprócska brandeket kutatnak fel, és tőlük vásárolnak, vagy noname márkákat hordanak. Az It Bag (azaz a táska, amelyik a szezon sztárja, és amelyiket mindenki szeretné megkaparintani) fogalma kezd kikopni.
Az azonban mindig kérdés, a nyugati trendek mikor gyűrűznek be hozzánk, és hogyan csapódnak le itthon.
Üdítő lenne, ha kiszabadítanánk magunkat a márkák és brandek fogságából, és felfedeznénk hazai és valódi értékeket, minőségi és stílusos darabokat.
Valódi vagy ciki hamisítvány? Így állapíthatjátok meg, hogy eredeti-e a parfümötök!
A parfüm a nők számára olyan, mint a cipő. Kell, kell és kell, és még az is kell, meg az is! Abban is hasonlít a cipő meg a parfüm, hogy valamiért a nagyon drága mindig jobban tetszik. Így ha meglátjuk a kedvenc parfümünket olcsón, akkor habozás nélkül lecsapunk rá. Lehet, ezt át kellene gondolni.
A cikk folytatásáért kattintsatok ide!