Ahogy Budapest legforgalmasabb útvonalain elhaladtok munkába vagy iskolába, minimum 10 óriásplakát és citylight hirdeti, hogy most azonnal vennetek kell egy új ruhát a Mangóban, a H&M-ben, a Zarában - a divatvilág gyorsétteremjeiben -, mert must have az idei szezonban. Egészen pontosan 8 + 1 jó okunk van arra, hogy ne adjátok be a derekatokat!
Divatosnak lenni – főleg a tinik és a fiatal felnőttek számára – alapkövetelmény. Az óriásplakátok, a magazinok hirdetései, a reklámok mellett vloggerek és bloggerek ezrei számolnak be nap mint nap, milyen ruhát, táskát, cipőt, kiegészítőt szereztek be fillérekért a legnagyobb fast fashion láncok valamelyikében. Instabloggerek mindennap másik ruhában pózolnak – azt hirdetve, hogy soha nem lehet elég új cucc a szekrényetekben.
Mindig kell valami, amit eddig még nem láttak a többiek (a követőik), valami más, valami, ami a plakátokon vagy a celebeken már ott van, de rajtatok még nincsen.
Lehet, hogy valójában ezek a bloggerek csak kölcsönkapják a ruhákat, de a nézők / olvasók / követők számára ez nem egyértelmű. Mindent egybevéve: a következmény nemcsak a túlköltekezés, hanem a meggondolatlan vásárlás, amely azt eredményezi, hogy több ruhátok van a szekrényben, mint amennyit egy évtized alatt tisztességesen ki tudnátok használni. Mindeközben azt érzitek, nincs egy göncötök se, ugye?
Én, aki imádom a divatot, szeretek játszani a ruhákkal, és ma már nem ijedek meg attól, hogy kicsit másképp nézek ki, mint mások,
összegyűjtöttem 8 + 1 érvet, miért izgalmas egy másik utat választani, és a fenntarthatóság mellett dönteni.
Mi az a fenntartható divat?
A fast fashion láncokat gyakran emlegetik a divatvilág gyorséttermeiként. Az Etikus Divat Fórum szerint a fenntartható divat nem gyors, nem olcsó. A bérek igazságosak, a dolgozók megfelelő munkakörülmények között dolgoznak, a munkaadók megvédik a dolgozók jogait. Az etikus divat támogatja a fenntartható megélhetést, nem célja a kizsákmányolás. Foglalkozik a mérgező rovarirtó szerek és vegyi anyagok használatával. Környezetbarát anyagokat és összetevőket fejleszt ki, és használja is őket. 2720 liter víz kell egyetlen pamutpóló legyártásához – pontosan ennyi vizet isztok három év alatt –, így odafigyel a vízhasználatra is. Újrahasznosít. Foglalkozik az energiapazarlás kérdésével, odafigyel a termelési folyamatok hatékonyságára. Figyelembe veszi az állatok jogait is, ezenkívül folyamatosan hirdeti a fenti alapelveket és a tudatosságot.
A fenntartható divat alapelveit követni nem könnyű, de legalább olyan érdekes és izgalmas, mint egy újabb kört futni a plázákban olyan ruhadarabok után, amelyeket tízmilliós darabszámban gyártottak le. Elhitetik veletek, hogy egyediek lesztek, de valójában a kolléganőtök vagy a barátnőtök pont azt a felsőt már megvette egy nappal korábban, amit ti most próbáltok. Igen, azt.
Ezek az üzletek eladják az érzést, hogy egyediek és divatosak lesztek, holott a két fogalom eleve ellentmondás. A divat minden, csak nem egyedi. (Egy időben azt is gondolták, hogy a divat minden, csak nem fenntartható, de ez a szemléletmód kezd lassan megváltozni.)
Ha van kedvetek kicsit kimozdulni ebből az ördögi körből, olvassátok el, mi mindent nyerhettek ezzel az egyetlen döntéssel.
1. Nemzetközi mozgalmakhoz csatlakozhattok
Tudtátok, hogy egy átlagos brit háztartásban 4000 fontnyi értékben szomorkodnaka szekrényben olyan ruhadarabok, amiket egyszer megvettek, de sosem viseltek? Lehet, hogy fast fashion üzletekből származnak, vagy varrónő készítette őket, vagy secondhand boltokból kerültek a gardróbba, a kérdés itt nem az, mennyibe kerültek. Sokkal fontosabb, hogy nem viselték őket. Elsőként Lucy Siegle brit újságírónő vetette fel, hogy
csak akkor vegyünk meg valamit, ha legalább harmincszor viselni is fogjuk.
A #30wears azonban Livia Firth segítségével vált igazi mozgalommá. Kérdezzetek, és ha igennel feleltek a kérdésre, vegyétek meg az adott darabot – mindegy, hogy milyen üzletből származik – igen, tényleg mindegy. Én ennél egy lépéssel tovább merészkedtem: úgy fogadtam el Livia Firth kihívását – erről bővebben ide kattintva olvashattok -, hogy közben kerülöm a fast fashion üzleteket.
2. Kockázat nélkül beleszerethettek a saját ruháitokba
Csak egy évig jártam ruhaipari iskolába az érettségi után, de a gyakorlatvezetőm mondata örökre az emlékezetembe vésődött. „Micsoda kókány munka!” – bontotta vissza tizedjére is a kínkeserves munkával összevarrt két ruhaelemet. Igaza volt, rémesen nézett ki a varrás, ráncos volt az anyag. Ez a mondat minden alkalommal eszembe jut, ha nem olyan az eldolgozás, olcsó az anyag, kilóg a bélés, ha a kész ruha csavarodik, tekeredik, ereszti a színét.
Az olcsó és gyors divat nem feltétlenül a minőség szinonimája.
Vásároljatok mindig körültekintően. Nézzétek meg a címkét, olvassatok fórumokat, kérdezzétek meg az ismerőseiteket a tapasztalatokról. Egy ruhát akkor fogtok szívesen és sokáig viselni, ha szeretitek. De nehéz úgy beleszeretni egy-egy ruhadarabba, ha nincs garancia arra, hogy egy mosásnál tovább is bírja.
3. Kiléphettek a tagadásból és ráléphettek az önismeret útjára
Szükségetek van rá? Szerelembe estetek? Unatkoztok? Csak úgy? A vásárlás – így a ruhavásárlás is – könnyen pótcselekvéssé válthat, instant boldogságforrás, amelynek kiváltó okával érdemes foglalkozni.
Shopping az utolsó vérig – Hol kezdődik a kényszeres vásárlási zavar?
Azt hiszem, nem kell bemutatnom nektek azt a kellemes izgatottságot, amikor valami csinos dologgal lepitek meg magatokat, legyen az egy régóta áhított ruhadarab, amire gyűjtögettek egy ideje, vagy csak valami apróság, amit megpillantottatok, és úgy éreztétek, ez most kell nektek! Shoppingolni jó. De vajon hol van a határ? Honnan tudjátok, ha beteges mértéket öltött a vásárlási kényszeretek?
A választ ide kattintva megtaláljátok.
4. Tiétek lehet álmaitok cipője, táskája vagy ruhája. Vagy az összes így, sorban.
Számoljátok össze, hány olcsó ruhadarab árából vehetnétek meg álmaitok méregdrágának tűnő táskáját. Gondoljátok át, valóban szükségetek van-e azokta az olcsóbb darabokra is.
A magyar divattervezőket például rendszeresen éri az a vád, milyen méregdrága ruhákat árulnak. Ha összehasonlítjátok a magasabb árkategóriás fast fashion üzletek áraival a magyar tervezők ruháinak árát, nem sok különbséget láttok majd. Nem kell tetőtől talpig magyar divatba öltözni, de izgalmas felfedezni a hazai divatipart, elmenni egy-egy divatbemutatóra, vagy benézni egy showroomba.
Amit nyerhettek: új ismerősök maguk a tervezők személyében, izgalmas darabok, amelyek tényleg nem jönnek szembe az utcán, a boldog tudat, hogy támogatjátok a hazait és egy lépéssel közelebb kerültettek a fenntartható divathoz.
5. Sokkal bátrabbak lesztek – és nem csak az öltözködésben
Észrevettem magamon, ha turkálóban vagy vintage shopokban vásárolok, könnyebben és gyorsabban bólintok rá olyan ruhadarabokra, amelyeket amúgy teljes áron nem vennék meg soha, mert nem mindegy, mennyiért lépek ki a komfortzónámból. A turkálóból szerzett ruhadarabjaim csillognak, furcsa szabásúak, színesek (!), vagányak. Nincs belőlük sok, nem is tudom minden nap viselni őket.
Ezek a bátor ruhadarabok engem is bátrabbá és magabiztosabbá tesznek. Szerencsére a szakmám is megengedi, hogy nyugodtan kifejezzem önmagam a ruhák által is, így hétköznap is jöhetnek a flitterek és az extrémebb darabok.
6. Örömet okoztok másoknak
Nemegyszer volt már szó a VOUS-n arról, milyen izgalmas ruhacserebulit tartani a munkahelyen. A szerkesztőségben mindig óriási izgalommal várjuk ezeket az alkalmakat, mert ami valakinek már uncsi, másnak igazi kincs. Ráadásul tényleg olyan jó látni, hogy valaki örül a ruháitoknak. Ha pedig van olyan ruhadarab, amelyik nem talál gazdára, eljuttathatjátok a legszegényebbeknek, akik rászorulnak minden segítségre.
7. Kiélhetitek a kreativitásotokat
Unjátok a ruháitokat? Alakítsátok át, turbózzátok fel, szabjátok át! Az internet tele van jobbnál jobb DIY-ötletekkel. Sztárszerzőnk, Takács Nóra volt a hazai DIY-mozgalom egyik úttörője, több mint ezer videó között biztosan találtok olyat, ami segít nektek. Emlékeztek még az egy tervező, egy póló sorozatunkra? Egyetlen hófehér pólót alakítottak át magyar tervezők és a végeredmény mindig lenyűgöző lett.
8. Nem terhelitek a környezetet
A divatforradalom egyik fontos – de nem az egyetlen – eleme a környezetvédelem. Nem hivatalos az állítás, de a részeredmények szerint a divatipar jelenleg a második a legkörnyezetszennyezőbb ágazat. Az olcsó anyagok előállításától kezdve a kész ruhadarabok szállításáig elképzelhetetlen módon megterheli a környezetet. Ha a fenti pontokat betartjátok, ti is hozzájárultok ahhoz, hogy kisebb legyen a szénlábnyomotok.
Mi az a szénlábnyom?
A szénlábnyom vagy karbonlábnyom az emberi tevékenység környezeti hatásának egyik mércéje. Azt mutatja meg, hogy az életmódotok mennyi közvetett és közvetlen üvegházgáz-kibocsátással jár (ennek mértékegysége a szén-dioxid-egyenérték). A karbonlábnyomotok nagyságát befolyásolja többek között a háztartásotok energiafogyasztása, hogy autót vagy tömegközlekedési eszközt használtok, mennyi és milyen tartós használati tárgyaitok vannak, mennyit interneteztek, a szabadidős tevékenységeitek mennyire terhelik meg a környezetet, de az étkezési szokásaitok és a hulladékkezelésetek is befolyásolja.
+1. Jobb lesz a lelkiismeretetek
Majoros Zita az AWARE divatmárka tervezője – korábbi interjúnkat itt olvashatjátok vele. Zitáék kész ruhadarabokat alakítanak át, továbbhasznosítanak (upcycle), a régiből a környezetre gyakorolt legkisebb terheléssel állítanak elő az elődjénél még értékesebbet. Zita egyszer azt mondta, a divat túl könnyed, izgalmas, játékos ahhoz, hogy a vásárlókat terhelje a divatipar mocskos oldalával.
A 21. században azonban kikerülhetetlen kérdés a környezetvédelem, a fenntarthatóság. Ezt pedig érdemes kicsiben kezdeni, a hozzátok legközelebb álló témával. Ha az élelmiszer-pazarlás zavar benneteket, tegyetek ellene. Ha a hulladékfeldolgozás kérdését tartjátok fontosnak, legyetek zero waste nagykövetek.
Ha viszont szívügyetek a divat, akkor figyeljetek arra, hogy úgy élvezzétek, hogy a lehető legkevesebbet ártsatok vele.