A boltba járás egyik legfontosabb szabálya, hogy ne vásároljunk olyat, amire nincs szükségünk. Segíthet ebben az előre megírt bevásárlólista is, így biztosan semmi nem kerül a kosarunkba hirtelen felindulásból. A másik szempont, amit érdemes szem előtt tartani, hogy számos termékből találhatunk fenntarthatóbb alternatívát, és szerencsére nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlnunk a tudatos árucikkekre való átállás miatt.
A zero waste mozgalom itthoni elterjedésének egyik legfontosabb állomása a csomagolásmentes boltok megjelenése volt. Ezekben az üzletekben élelmiszerek mellett háztartási cikkeket is vásárolhatunk, és a termékeket saját tárolóinkban, vászonszatyrainkban és üvegeinkben vihetjük haza, megspórolva ezzel a felesleges műanyag csomagolásokat.
Budapesten egyre több helyen találunk ilyen üzleteket, például az újlipótvárosi Ligeti Bolt vagy a Bikás park melletti Lemérem csomagolásmentes bolt, de már vidéken, például Székesfehérváron és Gödöllőn is találkozhatunk a fenntartható üzletekkel. Családi programnak is kiváló, de nem csak a gyerekek miatt hasznos. Egy tervezhető, tudatosabb vásárlási élményt nyújt, miközben tényleg nem termelsz felesleges csomagolási hulladékot. Visszaviheted a szörpös üveget, megtöltheted a mosószeres vagy samponos flakont; kimérheted a rizst, de akár az esti popcornt is.
Az utántölthető csomagolások koncepciója azon alapul, hogy egyszer megvesszük az adott terméket, és annak csomagolását újra és újra használjuk.
Ezt az ötletet valósította meg gyakorlatban a Sansin kozmetikai termékeket áruló márka, ami a DM-mel együttműködve utántölthető mosógéleket és öblítőt kínál. Országszerte több DM üzletben is található Sansin utántöltő állomás, amelyekben a korábban vásárolt, kiürült flakonokat lehet újratölteni, méghozzá a polcon lévő termékhez képest olcsóbban.
Hasonló logikán alapulnak az utántölthető kávékapszulák is, amelyek fenntarthatóbb választásnak bizonyulnak, mintha kapszuláinkat a szemétbe dobnánk minden egyes reggeli kávézás után.
A betétdíjas italok rendszere napjainkban leginkább a kötelező visszaváltási rendszer kapcsán merül fel. Bár valóban fontos az újrahasznosítás, a legjobb, ha nem termelünk szemetet minden egyes üdítő vagy ásványvíz elfogyasztása után. Erre kínálnak megoldást a betétdíjas italok, például a szörpök vagy az alkoholos italok visszaváltása, amelyek már évtizedek óta az életünk részét képezik, illetve új innovációként pedig a cserepalackos italok.
Az ásványvízfogyasztásban is végre áttörés mutatkozik itthon, igaz, egyelőre csak egy márka kínál környezettudatos megoldást. Az Oonly az első hazai cserepalackos ásványvíz, amely az egyszer használatos PET-palackokhoz képest környezettudatosabb megoldást biztosít, mivel átlagosan 25-ször töltik újra az Oonly cserepalackokat, mielőtt újrahasznosítják őket, és alapanyagukból újabb refPET palack készítenek. Egyetlen cserepalack legyártásához 80%-kal kevesebb műanyagot használnak fel a teljes életciklus alatt, mint egy egyszer használatos palack esetében. A pannonhalmi ásványvízmárka termékeit a kifli.hu-n lehet megvásárolni, majd az üres flakonokat az ásványvíz elfogyasztása után a webáruház futáraival visszaküldeni – a betétdíjat csak egy alkalommal kell kifizetni.
Az elviteles papírpoharak, bár környezetbarátabbak mint műanyag verziójuk, általában sajnos ugyanúgy hulladékként végzik – a kutatások szerint a kávéspoharak 99,75%-a nem kerül újrahasznosításra. A papírpoharak továbbá nem túl praktikusak, hiszen könnyen átmelegednek, illetve szétmállanak, ha túl sokáig hagyjuk bennük a forró italunkat.
Itthon is egyre népszerűbbek az ausztrál Huskee Cup újrahasználható elviteles kávébögrék, amelyek alapanyaga a kávégyártás melléktermékeként keletkező hulladék kávéhéj. A kezdeményezés célja, hogy a vásárló egyszer megveszi az újrahasználható bögrét, és ha egy partner kávézóban rendeléskor átnyújta, nem kerül felszámolásra az elviteli díj. A HuskeeSwap rendszerben a vásárlók az italrendelést mindig egy tiszta Huskee Cupban kapják meg. Magyarországon többek között a My Little Melbourne Coffee-ban, a Madal Caféban és a Műhely Egyetem Caféban is elérhető a bögrecsere program.
Ezen felül számos hazai kávézólánc is értékesít sajátmárkás elviteles bögréket – ha abba kérjük italunkat, ezen módszerrel is környezettudatosabban és egyben olcsóbban kávézhatunk, teázhatunk.
Az Európában népszerű Too Good To Go mintájára 2020 óta Magyarországon is van ételmentést célzó kezdeményezés, a Munch. Ennek lényege, hogy egy applikáción keresztül naponta felkerülnek az egyes éttermek, pékségek, élelmiszerüzletek, illetve virágboltok egyébként kidobásra ítélt termékei, amelyet a vásárlók kedvezményesen vásárolhatnak meg. Számos étteremben lehetőség van az ételeket saját dobozba kérni, így a csomagolóanyag is elhagyható. Egyrészt a felesleges ételpazarlásnak is elejét vehetjük, másrészt olyan vendéglátóhelyek termékeit is kipróbálhatjuk kedvezőbb áron, mint például a KIOSK vagy a La Donuteria.
Nem csak applikációkon keresztül van lehetőség ételmentésre, számos kisebb étterem, kifőzde, pékség is árulja termékeit olcsóbban a nap végén, érdemes nyitott szemmel járni.
Szerző: K. L.