A főzés női feladat. Ám ez a feladat a legtöbb nő számára nem teher, hanem élmény. De miért több a híres férfi séf és férfi tévés szakács? A főzős műsorok, az életmód-csatornák a nők kedvencei. Ezek voltak egy friss kutatás témái.
A Scripps Networks Interactive (SNI), a Magyarországon is látható Food Network tévécsatorna anyavállalata Argentínában, Brazíliában, Kínában, Olaszországban, a Dél-afrikai Köztársaságban, Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban összesen négyezer-kettőszáz 25-54 év közötti nő körében végzett felmérést 2017 decemberében.
Az online kérdőíves kutatás elsősorban a nők életmódjára, életcéljaira, hobbijaira koncentrált.
(Ahol lehetett, magyar (más kutatásból származó) adatokkal összevetett eredményt mutatunk.)
Kinek mi a feladata?
A magyar nőknek 48%-a mondta, hogy ő végzi a napi bevásárlást, míg a férfiaknak 17%-a (a megkérdezettek 37% közösösen intézi ezt a napi feladatot). A vizsgált hét országban a nők 56%-a azt állította, hogy egyforma arányban osztozik partnerével a háztartási feladatokban (főleg az argentinokra jellemző a “közösködés”).
Összességében megkérdezett nők közel fele állította (szintén az argentinok a legnagyobb arányban), hogy ha kell, azért megoldja az eldugult vécé vagy falra felfúrandó kép problémáját — de a 25-34 éves nőkre ez jóval jellemzőbb, mint a 45-54-es korosztályban.
Amikor a konyha kiakad – levél a gazdához
Oké, eddig bírtam. Most jutottam el arra a pontra, hogy egy kis padlón hagyott tintával összekevert súrolóport összevegyítsek némi vízzel, és levelet írjak neked a saját testem falán. Rajtam már úgysem segít semmi. Tönkretettél, megszentségtelenítettél és romba döntöttél – kezdődik a konyhai sirám.
A folytatást itt olvashatjátok.
A főzés továbbra is női “privilégium”?
Az SNI kutatásában a férfipartnerrel élő nők 66% mondta, hogy a konyha legtöbbször az ő terepe
Egy hazai felmérés szerint ez nálunk még inkább így van:
a magyar nők 74% a mondta, hogy legtöbbször ő készíti a vacsorát, míg a férfiaknak csak 7%
(míg a megkérdezettek 19% általában közösen főz).
Azok, akik gyakran főznek együtt, saját bevallásuk szerint azért teszik, mert 1. jó mulatság és/vagy jó lehetőség egy kis időt együtt tölteni (50%) 2. gyorsabban kész így az étel (29%).
Egy hazai kutatás szerint a magyar nőknek még inkább kellemes elfoglaltság a főzés: csaknem kétharmaduk, míg a férfiaknak mindössze egyharmada állítja azt magáról, hogy nagyon szeret főzni.
Ha a főzés amolyan női attribútum, akkor miért a férfi séfek az ismertebbek/sikeresebbek?
Jelenleg többszáz férfi séf rendelkezik az elismerő három Michelin-csillaggal világszerte, és csak hat hölgy. A főzős tévéműsorokban a női séfek, műsorvezetők többnyire inkább „háziasszony-szakácsok” (egy stúdió-konyhában vagy saját konyhájukban mutatnak be recepteket, tippeket a nézőknek), míg a férfiak a képzett profik, és általában ők a szakácsversenyek zsűritagja.
Ez utóbbi állítást Magyarországra vetítve igazolni vagy cáfolni csak átfogóbb adatgyűjtéssel lehetne, de a teljesség igénye nélkül az valóban megállapítható, hogy mind A Konyhafőnök, mind a Séfek séfe műsorban a hímnemű zsűritagok voltak felülreprezentálva.
A hét említett országban legismertebb tévés szakácsként két férfit neveztek meg a megkérdezettek: Jamie Olivert és Gordon Ramsey-t.
A mi generációnk nem főz, hanem rendel – vagy éppen ellenkezőleg, most lettünk séfek csak igazán?
„Könnyű nekem, nem főzök – rendelek” – így hirdeti magát a legnagyobb, házhoz szállítással foglalkozó cég kajafronton. Azt mondják, mi – az Y és Z nemzedék tagjai – nem főzünk, inkább rendelünk, pedig ez így nem teljesen igaz. Nem volt még generáció, amelynek olyan lehetőségei lettek volna a konyhai kreativitás kiélésére, mint nekünk, és ezt – korábbi notórius rendelőként – én is folyamatosan érzékelem.
A teljes cikket ITT olvashatjátok.