Egyéb kategória

Két ügynökség a borszakmában, akikre érdemes figyelni (x)

Kedvesek, szakmailag elkötelezettek és borral foglalkoznak. Három hölgy, akikre érdemes figyelni a borszakmában. Tóth Ritával, Krasznai Zsófiával, a MoVIN Agency tulajdonosaival és Kiss Líviával, a Grape Content tulajdonosával egy igazán jót beszélgettünk.

vous - 2017.11.09.
Két ügynökség a borszakmában, akikre érdemes figyelni (x)

Két fiatal ügynökségről van szó, akik a borpiacon dolgoznak. Meséljetek, milyen feladataitok vannak, mivel foglalkoztok?

Krasznai Zsófi: A MoVIN elsősorban export ügynökség, ehhez pedig szorosan kapcsolódva stratégiai, kereskedelmi és marketingtanácsadói szolgáltatásaink is vannak, illetve professzionális borutakkal, rendezvények szervezésével is foglalkozunk.

Kiss Lívia: A Grape Content egy bormarketingügynökség, amely segíti a borászatok belföldi és nemzetközi növekedését, valamint hogy üzletileg sikeresek legyenek. Ez minden partnernél sokrétű és egyedi munkát jelent.

Mi az, ami a legizgalmasabb a munkátokban?

K.L.: Mi a Grape Contentnél, azt tűztük ki célnak, hogy megtaláljuk azokat az embereket, akikkel együtt még erősebb a tudásunk.

A partnereinknél a legfontosabb, hogy azokkal a cégekkel dolgozzunk, akikkel tökéletes az összhang és kiemelt sikereket tudunk elérni. Ez egy nagyon inspiráló munkakörnyezetet jelent, de ami a legfontosabb, hogy olyan dolgokat csinálunk, amit  szeretünk.

Tóth Rita:

Nekünk a bor elsősorban szenvedély. Az, hogy ezzel nap mint nap foglalkozhatunk, nagyon motiváló – ez tesz hatékonnyá bennünket.

Azok az emberek, akikkel ebben a szakmában találkozom, mind hasonlóan gondolkodnak, és általában ezekből a találkozásból remek dolgok születnek.

Ki tudnátok emelni egy olyan területet, ami kulcsfontosságú egy sikeres borászat életében?

K.L.: Lehet tévedek, a gondolkodásmód, ami meghatározó különbségeket rejt magában. Szepsy István borász kérdezte tőlem, hogy szerintem hány hazai pincészet gondolkodik úgy, hogy nemzetközileg szeretne sikeres lenni. Talán ebben a kérdésben van a titok kulcsa, a kicsi és a nagy borászatoknál egyaránt.

K.Zs.: Jó termék, profi kommunikáció és tapasztalt kereskedő. Mi a jó termék? Átgondolt portfólió, megbízható minőség, tiszta és jól érthető stílus. Az első három az alap, ha az megvan, a sikeres kommunikáció juttatja el a fogyasztóhoz a jó terméket.

Mik a trendek a pincészetek kommunikációjában? Itt is meghatározók az online influencerek?

K.L.: Egyre több itthoni borászat fektet abba munkát, hogy megnyerje a fogyasztókat. Ehhez azokat az eszközöket keresi, amivel hitelesen tudja magát képviselni a vásárlók felé, akár külföldre is. Az online influencerekkel pont az a gond, hogy már mindenki az, kevés a hiteles.

K.Zs.: Itt egy új interjút és új témát is nyithatnánk hirtelen. Tényleg túl sok a megmondó. Nemzetközi szinten ismert borszakírók pontozása is hiteltelenné kezd válni. Ha egy bor nincs 90 pont felett, akkor az már sokszor ciki. Ami fontos nekünk, hogy a kereskedőket kell idehozni, őket kell körbeutaztatni a borvidékeken, mert nagyobb eséllyel adunk így el bort oda, ahol tényleg kíváncsiak rá.

Egy nemzetközi blogger cikke mit sem ér, ha nem is elérhető a termék abban az országban. Előbb a terméknek el kéne jutni az adott piacra.

Miben vagytok más, mint a többi marketinggel, exporttal foglalkozó cég?

K.L.:  A borágazat egy speciális terület. Befutott márka más iparágban is a tudásnak és a tapasztalatnak az eredménye. Valószínűleg nem mi vagyunk, akik megváltják a borpiacot, nem az a cél. Az elsődleges célkitűzés, hogy azok a cégek, akikkel dolgozunk, jobbak és eredményesek legyenek, mint korábban. A MoVIN-nal szintén egy feladatnál találtunk egymásra. A közös projektjeinknél nagy előnyt jelent mindkét cég tapasztalata.

Ezek szerint nem vagytok versenytársak?

K.Zs.: Lehettünk volna éppen azok is, de mi a szinergiák megtalálásában hiszünk. Ez egy sokkal több lehetőséget adó, sőt professzionálisabb helyzet. A MoVIN alapításakor komplex szolgáltatási kört dolgoztunk ki, mert láttuk, hogy a magyar borászatoknál ilyen segítség kell, nem csak egy-egy területre fókuszáló, elszigetelt szolgáltatás. Sok kiváló minőségi termelőt láttunk, akik viszont nem tudtak hatékony portfólióban, sikeres stílusú termékben gondolkodni, és kevés fogalmuk volt a marketing, PR, arculat és az értékesítés mikéntjéről. Erre szerettünk volna átfogó választ adni úgy, hogy az egyes szakterületek önmagukban is magas minőségű szolgáltatást jelentsenek. A kapacitásaink viszont végesek voltak. Pont jókor találkoztunk Liával, akivel egy új dimenzióban kezdhettünk el gondolkozni.

Krasznai Zsófia, MoVIN Agency

Krasznai Zsófia, MoVIN Agency
Forrás:
Grape Content

Miért van szükség Magyarországon több olyan cégre is, ami kereskedelmi, marketing vagy turisztikai oldalról foglalkozik a borokkal? Van a munkájukra igény?

K.L.: Mindenképpen! Egy fecske nem csinál nyarat. A termelés és gyártás az alapja a dolgoknak, de ez önmagában nem elég a sikerhez, ugyanis termelésre, jó és rossz minőségben is sokan képesek. Két nagyon meghatározó része van a termelési láncnak: a termelés elején, a termékdefiníció, a kutatás-fejlesztés és innováció, a másik végén pedig a marketing, design, sales, valamint a pénzügy. Ennek a két munkafolyamatnak van a legmagasabb hozzáadott értéke minden termék előállításánál.

Hogyan kooperáltok?

T.R.: Vannak közös munkáink. Tanulunk egymástól, megosztjuk az ötleteket és adunk egymás véleményére. A termékportfólió kialakítása egy borászatnál például olyan terület, amit általában együtt dolgozunk ki. A rendezvények szervezése, lebonyolítása és kommunikációja szintén olyan terület, ami lehetőséget teremt a közös projektre. Nincsenek mindig hermetikusan leválasztva a feladatok, de mindenki tudja, mi a dolga.

Mi motivált benneteket saját cég alapítására?

K.L.: Több motivációm is volt. Az egyik, hogy olyan dolgot csináljak, amitől boldog vagyok, amit szeretek. A másik, hogy megtaláljam azokat a társakat, akár cégen belül vagy külsős szakembereket, akikkel olyan dolgokat tudunk létrehozni, ami hatásos.

K.Zs.: Nem volt divat külső tanácsadó partner bevonása a magyar borászatok körében. Még most sem az, de mégis ugrásszerűen nőtt az igény az elmúlt 1-2 évben. Mi erre készültünk és ennek már most vannak eredményei. Külföldi szakmai útjaink során viszont egyértelműen látszott, hogy mind az export, mind a marketing, PR területen ez a trend. A borászatoknak nincsen kapacitása minden feladatra külön hozzáértő munkaerő felvételére. Mindkét cég kapcsán előnyt jelent, hogy a munkák során nagy jártasságot szereztünk.

Mi volt az a pillanat, amikor megléptétek a cégalapítást?

T.R.: A MoVIN elsődleges fókusza mindig is az exportügynöki tevékenység volt, és ez akkor vált egyértelművé, amikor három évvel ezelőtt, közel egy hónapra Kínába, illetve Hongkongba utaztam, több kiállítás és egy borverseny miatt. Az út előtt tettük le az alapokat. Jelenleg Hongkongban élek, innen építem a vállalkozásunkat, Zsófi pedig Budapesten aktív. A közös hit és cél egy olyan összetartó erő, amely a világ két különböző felén élve is összetart.

K.L.: Egyre több borászatnál láttam, hogy nagyon kicsi hiányzik ahhoz, hogy átütő sikert érjenek el. A kereskedők, éttermek, szupermarketek csak azokkal a borokkal tudnak hatékonyan dolgozni, amelyek jól eladhatók.

Az a termék, az a márka mondható befutottnak, amire vágynak a vásárlók. Ennek pedig az előfeltétele, hogy a bor hibátlan és marketingszempontból is támogatva legyen.

Korábban a Laposa Birtoknál kereskedelemmel és a marketinggel foglalkoztam. A kislányom születése után ügynökségként tértem vissza a munkába, kifejezetten a bormarketingre specializálódva.

A borászatoknál nincs erre szakember?

K.L.: Amikor elkezdtem a Laposa Pincészetnél a munkát, akkor még kevés magyar borászatnál volt hasonló kereskedelmi szakember. Pár év alatt ez a szám megduplázódott. Egyre több borász szerette volna, ha van olyan személy a borászatánál, aki kézben tartja a borok értékesítését. Jelenleg körülbelül harminc borászatnál van kifejezetten marketinges vagy olyan cég, aki a marketingért felelős. Ha jól látom, ez a szám nőni fog, több okból is: az egyik, mert nem szeretnének hátrányba kerülni a borászatok a hazai piacon, valamint lépést akarnak tartani és megerősíteni a pozíciójukat, sőt egyre többen külföldön is.

Kiss Lívia, a Grape Content tulajdonosa

Kiss Lívia, a Grape Content tulajdonosa
Forrás:
Grape Content

T.R.: Jelenleg azt látjuk, hogy nagyon sok borászatnál az export még csak esetleges, vagy mostanában kezd elindulni. A beérkező igényekre reagálnak, de nem építkeznek tudatosan. Ez nyilván betudható a tőke hiányának, hiszen külföldi kiállításokon megjelenni, szakmai kóstolókat szervezni nem kevés pénzbe kerül, de sokszor az igény sem jelenik meg a borászat oldaláról, mert a hazai piacon értékesítik a boraikat. A jövő azonban mindenképp az exportban van, ezzel is egyre többet kell foglalkozni.

K.Zs.: Az eredményes export alapfeltétele, hogy stratégiai, valamint marketingszempontból is hatékony legyen az adott pincészet, hisz az importőr munkáját is nagyban tudják segíteni a megfelelő eszközökkel. A közösségi bormarketing hiánya azonban hatalmas hátrányt jelent a többi bortermelő országhoz képest, amíg ebben nincs változás, addig csak magunkra vagyunk utalva. Illetve a hasonlóan gondolkodó versenytársakra, akikkel együtt is kell működni.

Mit gondoltok, milyen lehetőségei vannak ma egy magyar borászatnak külföldön?

K.L.: Lehetőségek vannak, de azokat nem könnyű elérni és megtartani. Több nagy hazai borászat épült korábban az exportra, de ezt a pozíciót kevésnek sikerült megtartania. Stratégiai szempontból megkerülhetetlen foglalkozni a nemzetközi piacokkal. Ideális ezt akkor megtenni, amikor a borászatnak nincsenek értékesítési gondjai, ez az a pont, amikor nem szabad megállni.

T.R.: Külföldre kommunikálni nehéz, világos üzenetek kellenek. Egy ennyire diverzifikált borvidéki és stílusbeli szabdaltsággal, mint ami a miénk szinte lehetetlen dolgozni. Az elsődleges, hogy egyszerű, érthető és egyedi üzenetet fogalmazzunk meg magunkról a legkisebb egységtől a legnagyobbig. Tehát ez éppúgy igaz kell legyen egy borászat kommunikációjára, mint egy borvidékre, régióra vagy az egész országra. Vannak arra utaló jelek, hogy jó irányba indulunk, de ez nem holnapra lesz készen. Mi abban segítjük a borászatokat, hogy az exportpiacokon ebben a szellemben kommunikáljanak és megtalálják a lehető legjobb kontextust a termékeiknek. Legyen az a gasztronómia vagy egy áruházlánc polcsora. Ezzel tudunk jól dolgozni.

Tóth Rita, MoVIN Agency

Tóth Rita, MoVIN Agency
Forrás:
Grape Content

K.Zs.: Ráadásul az export piacok sem egyformák, rendkívül különböző igényekkel találkozunk. Az export értékesítéshez sokszor rugalmasságra van szükség a partnerekkel való együttműködésben, mi ebben segítünk.

Milyen eredményeket vártok a munkátoktól? Mik a céljaitok a következő három évre?

T.R.: A MoVIN-nál több feladatunk is összefüggésben van egymással. Szeretnénk növelni az exportot a partnereinknél. Új kereskedelmi csatornák kialakításán és a közösségi kommunikáción is dolgozunk.

K.L.: Több mérföldkövünk van. Jövőre jelenik meg a könyvem, ami egy új hangvételű mű lesz a magyar borirodalomban.

A Grape Contentnél akkor mondhatjuk magunkat sikeresnek, ha a partnereinkkel elértük a közös célokat.

Ajánlott cikkek