A cipőválasztásnál egészen addig nem olyan fontos a kényelem, amíg az ember lánya lába nem lesz idősebb egy kicsit. Nem kell ehhez harmincasnak lenni, a húszas éveink közepén is rádöbbenhetünk arra, hogy az egyszezonos, olcsó divattopánok tönkreteszik a lábunkat. A csodaszép és kényelmes és egyedi lábbeli ritka együtt. Erre döbbent rá Scherfel Nóra is, aki Mandragora design néven indított cipőmárkát.
„Nagyon szeretem a nőies dolgokat, de magas sarkú cipőben a napi rohangálást nem lehet bírni. A cipők tervezésekor a mai nőkre gondoltam, akik a munkahelyükről rohannak a gyerekért az oviba, a gyerekkel tovább az edzésre” – meséli Nóra – immár kényelmes cipőben – a Clique Design Stúdióban, ahol a cipőket meg lehet vásárolni, fel lehet próbálni. Aki ide betér, nem kell sietnie, kap egy finom teát vagy kávét, és nézelődhet a többi tervező munkái között is. Olyan figyelmet és vásárlói élményt kap, amelyre nagy szükség van a mai világban, de az utóbbi időben kiveszett belőle.
Névjegy
A Mandragora története egyébként akkor kezdődött, amikor Nóra először magának kezdett csináltatni cipőket, és a barátnői folyamatosan kérdezgették, hol vette a lábbeliket. Majd nekik is készíttetett, a siker pedig óriási volt. Később rájött arra, hogy erre a rajongásra akár egy egész márkát lehet építeni. Egy év előkészítő munka után idén nyáron született meg a Mandragora design, amely pici, fenntartható márka, amelynek már most nagy sikere van.
A kézzel készített cipő azonban sokkal korábban fertőzte meg Nórát. „Itthon általában nem találtam magamnak olyan cipőt, ami egyedi, esztétikus és még kényelmes is, ezért rendszeresen vásároltam Olaszországban, mert tudtam, hogy az a lábbeli olyan minőségben és olyan alapanyagokból készül, amilyet szeretnék. Firenzében például vettem magamnak egy kézzel készített cipőt körülbelül 10 éve, ami a mai napig hordható, ugyanis a minőségi alapanyagoknak és a hagyományos cipőkészítési eljárásnak köszönhetően megőrizte az állagát.
Ennek az élménynek köszönhetően a kézzel készített darabok varázsa teljesen magával ragadott.”
Már Magyarországon ismerkedett meg egy cipészmesterrel, akivel az első Mandragora cipőket is tervezték, és azóta is az összes Mandragora cipő az ő keze munkáját is dicséri. A márka balerinacipőkkel indult, amelyek a fazonja ugyan egyszerű, de a különböző bőrök és színkombinációk egyedivé teszik őket. És természetesen a kialakításuk is olyan, hogy nem töri a lábat sem elől, sem hátul, a talpa pedig meglepően rugalmas, amely még kényelmesebbé teszi.
„A cipőtalp kialakítása külön projekt volt a számunkra” – meséli. „Először próbálkoztunk bőrtalppal, de annyira merevvé tette a cipőt, hogy nem lett volna kényelmes a viselete. Végül egy olasz talpanyagot választottunk, amely rugalmas, nagyon jó minőségű, és az alapanyagból Magyarországon gyártható le a rétegelt talp. Az egykori cipőgyárból alakult talpkészítő műhelyben először nem voltam népszerű az ötletemmel, hogy a hagyományos, egyszerű sarok helyett rétegekből, kézzel alakítsák ki az ék alakú sarkot, hiszen ez nagy többletmunkával jár, de végül sikerült meggyőznöm őket. Így született a Mandragora balerinák nőies, ék alakú sarka.”
Nóra a cipőket ösztönösen tervezi, ahogy a Mandragora alapításakor is a megérzéseire hallgatott. „Ahogy belecsöppentem a kézi cipőkészítés világába, zsigerből éreztem, hogy ezzel kell foglalkoznom és fel kell építenem a saját márkámat. Nagyon hittem benne és óriási öröm volt számomra, mikor elkészült az első kollekció. Most már látom a nehézségeket, hogy milyen komoly anyagi és időbeni ráfordítást igényel egy ilyen vállalkozás, ugyanakkor a vásárlók pozitív visszajelzése kárpótol a nehézségekért.”
Az első balerinák után kezdtek el átmeneti cipőket is készíteni: először jött az Oxford-fazon, majd bejöttek a képbe a magas szárú cipők is. Az ünnepi időszakra alkalmi balerinával, a téli szezonra pedig bokacsizmával is készülnek. A minták most sem lesznek visszafogottak, annak ellenére, hogy itthon azért még kevesen vállalják be a merészebb darabokat. Pedig a Mandragora pont erről is szól:
az egyediségről és az egyéniség kifejezéséről.
Közben a márka fontos üzenete közé tartozik az is, hogy amennyire csak lehet fenntartható és környezettudatos maradjon. A cipők bélésének anyaga például a környezetet kevésbé terhelő növényi cserzésű bőr. Igyekeznek szinte minden alapanyagot hasznosítani: a nagyobb méretű hulladékbőrből táska, a kisebbekből a cipőkhöz passzoló kabátra tűzhető bross és karkötő készül. A márka nemcsak egy embert lát el munkával: a cipészmesteren kívül cipőfelsőrész-készítő, a talpakat készítő szakemberek, a logót a talpba nyomó iparművész kezén is áthalad egy-egy cipő – made in Budapest. Nóra arra törekszik, hogy amennyire csak lehet, átlátható legyen a cipőkészítés folyamata.
„A Design Hét alatt volt egy eseményünk a Clique Design Studioban, ahova meghívtam a cipészmestert is, aki helyben elkészített egy cipőt saját kezűleg. Ez nem egy mindennapi látvány, hiszen a cipők többsége távoli országok óriási gyáraiban, futószalagon készülnek, számunkra ismeretlen emberek (rosszabb esetben gyerekek által). Ezzel szemben a Mandragora cipők a hagyományos kézi cipőkészítési technikát követve, manufakturális keretek között, valódi szakemberek kezei közül kerülnek ki. Ez kuriózumnak számít a mai világban, ami teljesen lenyűgözte a rendezvény vendégeit is. Azt gondolom, hogy másképp néznek a cipőre és jobban értékelik, ha látják, hogy hogyan születik, ezért szeretném teljesen átláthatóvá tenni ezt a folyamatot” – mondja Nóra.
Az átláthatóság viszont nemcsak a munkafolyamatok esetében fontos, hanem az alapanyagok tekintetében is. A cipőkhöz kiváló minőségű olasz kecske- és marhabőrt használnak. A fenntartható márkák esetében sokszor előkerül a vegánság fogalma is, komoly viták alakulnak ki arról, hogy fenntartható-e egy márka, ha állati eredetű alapanyagokat használ.
„Nem kaptunk eddig ezzel kapcsolatban negatív visszajelzés, de bennem is megfogalmazódott az igény egy vegán kollekcióra, ezért idén ősszel a milánói nemzetközi cipőkellék-kiállításról hoztam textilmintákat is. Jövőre szeretnénk ezt tesztelni is, mert látnunk kell, mennyire tisztítható és milyen tartása van ezeknek az anyagoknak.
Ha beválik, akkor készülnek majd vegán cipők is.”
2018 egyik nagy terve tehát ez, közben egyre többen ismerik a cipőket, egyre több cipőt rendelnek. Nóra mégis visszafogottan és tudatosan nyilatkozik a növekedésről. „Nem szeretnék semmiképp óriási márka lenni, nem szeretném, hogy mindenki Mandragorában járjon. Azoknak szeretnék segíteni, akik különleges, egyedi cipőkre vágynak, ami tényleg nem jön szembe az utcán. És ehhez az kell, hogy ne szülessen belőle túl sok. Ennek egyrészt fizikai akadálya is van, hiszen minden cipő kézzel készül, másrészt el is vesztené a különlegességét.”