Egyéb kategória

Egyre tovább élünk, ezzel pedig a divatnak is kezdenie kell valamit

2017 októberében a Vogue olasz kiadása egy teljes számot szentelt a hatvan feletti, de valójában kortalan nőnek. Az elmúlt években a divatipar nemcsak a plus size nők, hanem az idősebb generáció felé is nyitott. Hatvan-hetven éves modellek, „címlaplányok” kezdték érdekelni. Mielőtt ujjongásban törnénk ki, hogy lejárt a huszonéves, hibátlan bőrű, különleges szépségek ideje, hadd jegyezzem meg, hogy a divatban rengeteg a pénz. A pénzhez pedig vásárlók kellenek. A vásárlók viszont egyre idősebbek és idősebbek lesznek.

vous - 2017.10.14.
Egyre tovább élünk, ezzel pedig a divatnak is kezdenie kell valamit

Októberben Lauren Hutton szerepelt a Vogue Italy címlapján. A majdnem 74 éves modell, színésznő a legidősebb címlaplány, aki a több mint százéves lap borítóján pózolhatott. Mérföldkő a Vogue történetében a szám, amely a sztárral együtt a kortalan szépséget ünnepli. Hutton 24 amerikai Vogue-címlapot tudhat magáénak, ezenkívül 13 különböző országban megjelent Vogue borítóján szerepelhetett, mégis ezt tartja a legfontosabb munkájának. Szerinte ez a címlap megmutatja, hogy egy nő az ő korában tevékeny, aktív, és képes teli szájjal nevetni.

A forradalom viszont nem ezzel a számmal kezdődött.

Objektum doboz

Objektum doboz

Objektum doboz

A szépségideál folyamatosan változik, de jó ideje uralkodó, hogy azt találjuk szépnek, aki fiatal, csinos, fiatal, magas, és lehetőleg fiatal – jobban nem is tudnám hangsúlyozni, hogy fiatal. Aztán valamikor jó öt évvel ezelőtt egyszer csak nagyobb figyelmet kaptak azok, akikről korábban azt gondoltuk, semmi közük már a divathoz és a divatozáshoz. 2012-ben az American Apparel és a Bulgari is hatvan feletti nőket szerepeltetett a kampányában.

2008-ban indult az Advanced Style blog, amely stílusos időseket mutat be. A blog legjobb fotóit könyvekbe válogatták, a szereplőkkel dokumentumfilm készült óriási sikerrel. A stílusos matrónák és menő öregurak pedig azóta rendszeresen szerepelnek különböző kampányokban, ikonokká avanzsáltak pillanatok alatt.

Míg 1987-ben a szenior modellek azokat a lányokat jelölték, akik a húszas éveik végén jártak, addig ma már a határ a csillagos ég, azaz a 99+.

Objektum doboz

Miért történik mindez?

Annyira nem is nehéz kitalálni sem. Amerikában az úgynevezett Baby Boom generáció (akik 1940 és 1959 között születtek) egyszerűen megöregedett, viszont még mindig a társadalom jelentős részét teszik ki. Megöregedtek ugyan, de nagyon sokan vannak, és fizetőképesek is. És nemcsak az Amerikai Egyesült Államokban öregszik a társadalom, hanem bizony számos európai országban is. Ők pedig belefáradtak abba, hogy egyszerűen magasról tojnak rájuk. Azzal, hogy a média elkezdett figyelni a valódi nőkre, nem hagyhatta figyelmen kívül azt sem, hogy a valódi nők többsége valószínűleg már nem huszonéves.

És azt sem hagyhatta ki a számításaiból, hogy a mai hatvanévesek minden eddiginél aktívabbak, fittebbek, egészségesebbek, tettre készebbek – köszönhetően az orvostudomány és a technológia fejlődésének. És meglepő lehet, de ők is költenek. Talán nem olyan hedonista módon – egyelőre –, mint az unokáik, de a statisztikák szerint már nem szeretnék az összes vagyonukat az utódaikra örökíteni.

Erre pedig a divatipar is ráérzett, hiszen miért ne szeretnének ezek a fitt szupernagyik és erejük teljében lévő nagypapák menőn kinézni.

A hatvanas és hetvenes éveikben járó nőket elkezdték másképp ábrázolni. Mintha egyik pillanatról a másikra leszoktak volna amerikai nagymamaszínekről, a decens gyöngysorról és műfogsorról. Ha meg is őrizték az ősz hajszínt, mindig nagyon vagány a frizurájuk, vibráló a ruhatáruk, imádják a színeket, formákat, fazonokat.

Az idősebbeknek szóló kampányok miatt egyre sikeresebbé váltak azok a hivatásos modellek is, akik bőven hatvan fölött vannak. Carol Alt, Carmen Dell’Orefice és Beverly Johnson ismét tündökölhetnek, keresik őket.

2012-ben joggal tehettük volna fel a kérdést, hogy ez most egy tiszavirág-életű trend-e. Öt évvel később úgy tűnik, amíg a társadalom öregszik, addig szükség lesz arra is, hogy minél több felületen tűnjenek fel idős modellek és nem modellek.

10 idős divatikon az Instagramon

Carmen Dell’Orefice

Objektum doboz

Beverly Johnson

Objektum doboz

Dorrie Jacobson

Objektum doboz

„Style Crone”

Objektum doboz

Arlinda

Objektum doboz

Maye Musk

Objektum doboz

Sarah Jane Adams

Objektum doboz

Tziporah Salamon

Objektum doboz

„Accidental Icon”

Objektum doboz

Linda Rodin

Objektum doboz

Ajánlott cikkek