Minimalista színek, különleges szabásvonalak, időtálló elegancia – csak néhány jellemzője a több mint 70 éves múlttal rendelkező Céline divatháznak. Annak a luxusmárkának, amely kezdetben mindössze egy francia gyerekcipőmárkának indult, végül meg sem állt a hírnévig. Mára nők ezrei imádják, tervezők százai pedig koppintják. Ismerjétek meg közelebbről a Céline divatházat!
Gyerekcipőnek indult
Céline Vipiana nevéhez fűződik az első kortárs luxusmárka, amely a második világháború után született meg. Céline és férje, Richard Vipiana 1945-ben úgy döntenek, minden szaktudás nélkül gyerekcipőkészítésre adják a fejüket. Ebben az évben Párizsban meg is nyitják első szalonukat, ahol méretre szabott luxuscipőket készítenek gyerekeknek. Habár a párnak korábban semmilyen viszonya nem fűzödött sem a tervezéshez, sem az eladáshoz, a cipők a vártnál is nagyobb sikert arattak – nem meglepő: a legnemesebb anyagból, gondosan megmunkálva készültek, ortopéd előírások szerint.
A szalon híre hamar bejárta a francia fővárost, így a házaspár már a korai években óriási népszerűségnek örvendhetett. A sikert persze elősegítette az is, hogy az üzlet híre hamar eljutott a kor kedvenceihez, így olyan vásárlókat tudhattak magukénak, mint például a monacói hercegnő, Grace Kelly.
Luxusmárka lett belőle
A korai sikerek továbbra sem csillapodtak, a gyerekcipők után a felnőtt lábbelik világát is meghódították. Az ötvenes években óriási sikert arattak az első cipőkollekciójukkal, amelynek a darabjait főként városi, sportos viseletre tervezték. A Jeunes Filles kollekció darabjai gondosan megmunkált, luxusbőrből készült mokaszinek voltak, amelyek hamar a márka védjegyévé váltak. A mokaszin-kollekciók ezek után évről évre váltották egymást, a különleges díszítések pedig beégtek a köztudatba – a Céline-t már ránézésre ismerte a divat összes kedvelője.
1960-ban a Vipiana megérezte a változás szelét és úgy döntött, a kezdeti sikereken felbuzdulva ideje meghódítani a teljes divatipart. Gyerek- és felnőttcipőik mellé piacra dobták a luxuskiegészítőiket és az első couture minőségű ruhakollekciójukat. Innentől nem volt megállás, Céline évről évre izgalmasabbnál izgalmasabb kollekciókkal rukkolt elő. A „Fashion for Everyone”, azaz divatot mindenkinek elvét követve nemcsak a felső tízezret, de a középréteget is szerette volna megcélozni. A bőr- és a luxusalapanyagok mellett szívesen kísérletezett farmerrel. A tervezőnő célja, mint mondta, annyi volt, hogy
egy modern, dolgozó párizsi nő egyszerre lehessen sportos, sikkes és nőies. Azt hiszem, ez bizony sikerült neki.
A hetvenes években már teljes cipő-, kiegészítő- és ruhakollekcióival hódít a Céline.1976-ra nemzetközi szinten is jelen van: számos üzletet nyitnak Franciaországon kívül is. Majd tíz évre rá, 1987-ben Bernandr Arnault, az LMVH elnöke, látva az áttörő sikereket, megvásárolja a céget, így a Céline luxusmárka divatházként lesz jelen a piacon.
Céline Vipiana a kezdetektől egészen 1997-ig tervezőként erősíti a divatház csapatát, majd az amerikai tervező, Michael Kors kezébe adja a stafétabotot. Kors mindössze hét évig tervez a divatháznak, őt két tervező is váltja. A divatház végül 2008-ban rátalál az igazira: Phoebe Philót nevezik ki a cég kreatív igazgatójává. A cég a tervező érkezése óta megtalálta új stílusát, megtartva a márka kezdeti nézeteit.
Hódítanak a világ legtöbbet másolt táskái
Az új tervezőnő sikerét bizonyította a 2012–2013-as év, amikor is nemcsak megduplázódtak a márka bevételei, de
a tervezőnő Trapeze, Boston, Phantom és Cabas nevet viselő táskái az év legtöbbet koppintott darabjai lettek. Olyan márkák merítettek ihletet a táska egyedi fazonjából, mint a Valentino, a Lanvin vagy a Fendi.
De ebben az évben, sőt, azóta is időről időre a legtöbb fast-fashion üzletben felbukkan a közkedvelt kézitáska jobb vagy rosszabb másolata. Annyi biztos: a márka bizony jó kezekbe került. 2017-es őszi–téli kollekcióját külön imádtuk: a minimalizmus híveinek érdemes megnézniük.
Ránézésre meg tudjátok mondani, melyik cipő a drágább? Teszteljétek!
Tiniként épp a legmenőbb ruhámban billegettem magam, amikor anyu megjegyezte: „Ez az én lánykoromban is divat volt.” „A lánykorában, mi? Nem is volt lánykora!” – gondoltam duzzogva, kicsit biggyesztettem a számat, aztán megvontam a vállamat, és örültem a menő ruhámnak. Rendesen sokkolt, amikor újra divat lett a chocker, a kockás ing, a fehér ingre kombiné, a Martens. Hiába, minden visszatér, a tervezők inspirálódnak. De mi van akkor, amikor ez az inspiráció már inkább másolás, és nem is a korábbi évtizedekből, hanem egymástól koppintanak? A teljes cikkért kattintsatok IDE!