A divatbemutatók klasszikus formáját számolnák fel a legnagyobb divattervezők azért, hogy lépést tudjanak tartani az új generáció igényeivel. Hatalmas kockázat ez a számukra, egy teljesen újfajta gondolkodást, logisztikát, háttéripart jelent. 2017 a See now, buy now éve, azaz amit a kifutón látunk, azonnal meg is vásárolhatjuk – természetesen ha van elég pénz a kártyánkon. Hogy ez az üzleti modell mennyire lesz sikeres, leginkább a vásárlókon múlik.
Kötelező trendek. Must have darabok. Újragondolt retró szabásvonalak. Ami ma a burgundi, holnap a khaki és sárga. Ősszel a csipkés topunkat vettük a pólónk fölé, tavasszal a köntösünk lesz a kimonónk. Mindezt ma már az egész világon ugyanúgy tesszük: hozzánk hasonlóan öltözött klónjaink ott szaladgálnak a világ többi nagyvárosában ugyanolyan sneakerben, crop topban és slouchy farmerban.
A lényeg, hogy valami új legyen, valami más, lehetőleg elérhető áron, viselve pedig úgy érezzük magunkat, mint azok, akikkel szeretnénk egy csoportba tartozni. A divat ma, 2017-ben így működik.
Nem akarunk várni, nem akarunk sokat fizetni érte, de azt szeretnénk, hogy úgy nézzünk ki, mint Gigi Hadid a kifutón vagy a kedvenc bloggerünk, vloggerünk, Insta-celebünk, akit követünk.
Ezt a türelmetlenséget a részünkről foghatjuk a nagyjából húszéves múltra visszatekintő fast fashion modellre is. A fast fashion láncoknak az az elve, hogy minél gyorsabban, minél olcsóbban gyártsanak rengeteg divatos ruhát, majd ezeket a lehető leggyorsabban juttassák el a vásárlókhoz.
Olyan háttéripar és logisztika működik mögöttük, amely lehetővé teszi, hogy ha valamit felkapnak, abból készülhessen még több, még több és még több.
Ha pedig valamilyen ruhadarab nem válik be, azt akár az üzletekből is visszahívják még az új kollekció érkezése előtt. Folyamatosan és gyorsan reagálnak az igényekre, meglovagolnak minden mikrotrendet, olcsók. Nem egyszerű felvenni velük a versenyt eladásban azoknak a divatházaknak sem, amelyek amúgy a divatot teremtik jelenleg.
Bokavillantás mínusz tíz fokban? – Egy blogger elárulta az igazságot a legtrendibb divatfotókról!
Tél van, a mínuszok egyre lejjebb kúsznak a hőmérőn, az Instagram mégis roskadásig van kivillanó bokákkal, csupasz nyakakkal, kigombolt kabátokkal és bloggerekkel, akik előszeretettel mutatják meg, hogyan lehet januárban is csinos valaki anélkül, hogy x réteg ruhába bújna. De mi a valóság? Tényleg jó a 10 denes harisnya télvíz idején, vagy ezek a szettek maradjanak a telefonunk galériájában? Lángi Dorka divatblogger megsúgta a titkot.
„Az a megszokott mód, hogy a kollekciókat négy-hat hónappal azelőtt mutatják be, mielőtt a vásárlók számára elérhetővé válnak, elavult ötlet, aminek ma már nincs semmi értelme” – fogalmazta meg 2016 februárjában Tom Ford, majd néhány hónappal később bejelentette, hogy a divatházával változtatnak a több évtizedes modellen és csatlakoznak egy teljesen új rendszerhez. Mielőtt elmesélném, mit találtak ki, gyorsan leírom, mi a klasszikus rendszer.
Divathetek korábban kétszer voltak egy évben – télen mutatták be az azévi őszi-téli trendeket, majd ősszel a következő évi tavaszi-nyári trendeket. Később kettőből négy-öt kollekció is lett: a nagy házak előrukkoltak kollekció közötti (úgynevezett resort vagy pre-fall) kollekciókkal. És természetesen létezik olyan divatház is, amelyik esküvői és férfikollekcióval is megjelenik a piacon, amelynek külön bemutatója van.
A klasszikus esetben egy kollekciónak körülbelül másfél évre van szüksége ahhoz, hogy az első ceruzavonástól eljusson a vásárlóig.
Ebben benne van egy hosszú tervezési szakasz, modellezés, a divatbemutató, gyártás, szállítás – a divatbemutató után újabb hónapok, mire az üzletekbe kerülnek a ruhák.
Az okostelefonok korában, amikor a divatszerkesztők helyett a bloggerek és a közösségi média királyai és királylányai ülnek az első sorban, teljes kavarodást okoz a leendő vásárlóban, hogy akkor ő most milyen kollekciót is lát. Februárban miért nem a tavaszit mutatják be?
Akkor most erre a kabátra – amit amúgy felvehetne tavasszal is – miért is kell neki egészen AUGUSZTUSIG várnia?
Tommy Hilfiger 2017-es tavaszi kollekcióját már az új, úgynevezett See Now, Buy Now rendszerben mutatták be, 2017 februárjában. Az összes ruhadarab, amelyet a modellek viseltek, a kifutóra lépésük pillanatától elérhetőek voltak online a nagyközönség számára is. A vásárlók – egy kis túlzással – a modellekről szedték le a ruhákat, amelyek másnap már akár offline is megvásárolhatók voltak a világ 70 előre megnevezett Tommy Hilfiger áruházában.
A hírek szerint a számok a divatházak döntését erősítik meg. A Tommy Hilfiger mellett ugyanis a Burberry, Tom Ford és Ralph Lauren is túl van a második See now, buy now kollekcióján.
2016 szeptemberében a Tommy Hilfiger és a Burberry számai arról meséltek, hogy jó döntést hoztak. Persze, egyelőre nem látható, hogy az újdonság varázsa csábítja vásárlásra a divatrajongókat, vagy tényleg a modell ennyire sikeres. A lényeg, hogy az őszi Tommy x Gigi (Gigi Hadid szupermodell) kollekció után a legtöbb 100 dollár alatti ruhadarab elkelt az online shopban. Nem sokkal később pedig szinte az összes darabot elvitték a Tommy.com online shopjából. A Burberry őszi kollekciója után hasonló volt a helyzet: egy nappal a bemutató után számos modellt már nem lehetett megvásárolni az online felületen, mert mindet eladták belőle.
Az új modell felveti annak a kérdését is, hogy mi lesz az eddig kiemelten kezelt sajtóval, amely most elveszíti utolsó előnyét is a közösségi média sztárjai ellen. A magazinokat hónapokkal korábban előkészítik ugyan, de a See now, buy now modell miatt a bloggerek sokkal hamarabb pózolhatnak egy-egy slágertermékben, mint ahogy az egy magazin címlapjára kerül. Ráadásul az is előfordulhat, hogy a magazinban látott termékek már nem is kaphatók akkorra, mire az olvasók vásárolnának belőle.
A divatban ma két forradalom is zajlik. Az egyik szerint lassulni kell, nem túltermelni, a minőségre, a tartósságra, az egyediségre koncentrálni. A minimalista ruhatár és a kapszulagardróbok mellett a másik forradalom még inkább felgyorsít, pörög, versenyez az idővel a vásárlók kegyeiért. Mindkettő életben tartja a divatot, amely olyan, mint a nyelv: nagy, élő, folyamatosan változó kódrendszer, amellyel folyamatosan kommunikálunk magunkról másokkal.
„Ma már a koncepció a trendi, nem az, amit felveszel” – a divat változásai közelebbről
Magas derekú nadrág, fűzők, holdjárók, metálos csillogás, bársony és bőr – csak néhány azok közül a trendi darabok közül, amik idén (is) elárasztották a boltokat. És természetesen a felsorolásnak még koránt sincs vége. A trendek jönnek-mennek, de pontosan minek is köszönhetjük ezt az állandó körforgást? Mi befolyásolja és alakítja azt, hogy az utca embere mit vesz fel szívesen? Dr. Szatmári Judit viselettörténet-kutatóval beszélgettünk. A cikket ide kattintva olvashatjátok.