Egyéb kategória

„…és én vagyok a grupi” – ilyen az élet egy zenész csajaként

Tizeniksz év tapasztalat áll mögöttem zenészbarátnőként, úgyhogy nyugodt szívvel állíthatom: zenésszel járni olyan, mint a kommunizmus. Csodálatosan hangzik, de a gyakorlatban már vannak sötét foltok. Miért is? Nézzük!
vous - 2016.04.12.
„…és én vagyok a grupi” – ilyen az élet egy zenész csajaként

A valóság rögtön az elején: egy egész zenekarral jár az ember

Az egy dolog, hogy a legszebb tavaszi családi ünnepet is kettéhasítja a sürgető késztetés, hogy „próbálni kell Sanyival”, esetleg „meg kell csinálni még négy alapot a szombati bulira a srácokkal”, de azzal azért nem mindig könnyű megbarátkozni, hogy egy egész zenekarral jár az ember. Mindent úgy kell szervezni, hogy mind a hatunknak – tízünknek – jó legyen.

Előfordult, hogy egy tízágyas szobában szálltam meg a főzenekarral és az előzenekarral egy vidéki kollégiumban, s mikor a fotós átjött bemutatkozni, mindenki elmondta, melyik bandában melyik hangszeren nyomja, én pedig nemes egyszerűséggel nyújtottam a kezem a végén: „és én vagyok a grupi”.

Társasági élet: a bulijuk nyitástól zárásig, vágatlanul

Az ember tiniként talán elég lelkes ahhoz, hogy nyitáskor már a buliban legyen, de sietnie kell haza, így tutira nem marad zárásig. Húsz fölött pont ellentétes a szitu: van, hogy velünk törlik fel a padlót reggel 6-kor, de általában munkából jövünk, dolgunk volt otthon, későn érkeztünk.

Na, a zenekar frontemberének csajaként nem léteznek ezek a kafkai gyűrűk: jó eséllyel – ha a világ végén játszanak – órákkal nyitás előtt érkeztünk, és csak zárás után fél órával indulunk haza, amikor a szervező a gázsit leszámolja az ajtónál. (Ha leszámolja.) A kedvessel találkoztál egész este? Nem nagyon, elvégre ő végig dolgozott… jobb, ha az ember megtanul önálló lenni, de legalább lesz ezer plusz ismerősöd a Facebookon.

Izgalmas szociológiai gyakorlatok: a beállástól a pakolásig

Forrás:
Barok Eszter

A kettő között eltelt időszakban minden megvolt, ami kell: a beállás összetett folyamatának segítése a terem végéből (minden zenész a saját hangszerébe szerelmes), smúzolás a többi zenészcsajjal, jópofizás a főzenekarral (ha világhírűek), vita a biztonsági őrrel arról, hogy a backstage-be behozhatjuk-e a két legjobb barátnőnket is (előbb-utóbb becsempésszük őket zöldhatáron, mindegy), a fiúk színpadi frizurájának és sminkjének egyengetése, fotózás és videózás az egész koncert alatt, mert más nem vállalta a dokumentációt, végül pedig a csúcspont: szexi roadként segíthetünk cipelni a kontroll-ládát és a hangszereket az autóig, majd a parkolótól a jéghideg veremként tátongó próbateremig, ahol a buli előtt számos esetben már volt szerencsénk dekkolni pár órát.

A legfontosabb téma: előadások zenekarokról, stílusokról, hangszerekről

Tetszik, nem tetszik, előbb-utóbb kisebb szakértővé növi ki magát a kevésbé vájt fülű karakter is, ha zenésszel jár. A témák a következőképp oszlanak meg:

  • a kedves kedvenc zenekarainak részletes életrajza, komplett biográfiával
  • idegesítő zenészek, zenekarok és zenei stílusok elemzése, parodizálása
  • minden részletre kiterjedő hangszerbemutatók és szoftverismertetők
  • zenekarok emlegetése, akikkel régebben játszott, de véget ért a közös munka
  • kiadók és szervezők, akik becsapták a zenekarukat valaha is az életben
  • bulihelyek, ahol fel lehetne lépni, és a jövő fellépéseinek lelkes tervezése
  • minden egyéb.

Egy kis pszichológia: a (meg nem értett) zsenik érzékenysége

A legtöbb zenész maximalista (kivéve, ha punk, ebben az esetben a cél a negyedik akkord felfedezése lehet legfeljebb), ezért aztán a következő jelenségek mindegyike olyasmi, amivel a zenész nőjének meg kell barátkoznia:

  • hiszti, mert valami nem úgy szólt a koncerten/albumon, ahogy szerintük kellett volna (ezt a laikus természetesen észre sem vette, de a zenész napokig padlón van miatta)
  • depresszió, mert beszólt valami random troll egy zenészfórumon, esetleg hetest adott a Metal Hammer
  • alkotói válság, amikor a művész úgy érzi, semmit sem képes letenni az asztalra, és soha többé nem fog dalt írni, továbbá színpadra se áll már
  • bosszankodás a ragadós, idegesítő grupik és erőszakos, őrült rajongók miatt, majd – élesváltással – kesergés azért, mert nem elég lelkes a közönség (a zenész a végletek embere!)
  • az eladhatóság és a művészi teljesítmény szűk közös keresztmetszete miatti mély rezignáltság, amelynek kapcsán a mélypontokon az X-Faktor, a Megasztár, a Csillag születik és a Voice is szóba kerül.

A múzsaszerep: kapcsolatunkat komplett lemezek dokumentálják

A barátnő olyan grupi, aki múzsa is egyben, ezért aztán adja magát, hogy van egy csomó dal az exekről, még több dal a kattant, pszichózis szélén álló exekről, ami természetesen gyanút ébreszt az emberben, hogy előbb-utóbb rólunk is születnek majd hasonló dalok… Ha szerencsénk van, egész kapcsolatunkat egy platinalemeznyi életmű dokumentálja, ám ha kevésbé, akkor néhány rockmagazin mellé osztogatott CD-melléklet mindenképp.

Sebaj, mi írócsajok is ilyenek vagyunk, csak mi más felületen publikáljuk a pikáns részleteket a zenészes sztorikról, például a VOUS-n, mint épp most…

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Különleges szigetek Izland körül
Világ
Különleges szigetek Izland körül
vous - 2024.11.09.
Björk kétségtelenül Izland egyik ikonikus női alakja, aki világhírű énekesnőként és zeneszerzőként ismert. Az avantgárd popzene királynője nemcsak zenéjében, hanem megjelenésében és egész művészetében képviseli szülőföldje szellemiségét.

Otthon

Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
Otthon
Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
vous - 2024.12.10.
Otthona biztonsága sok tényezőn múlik, de a bejárati ajtó zárszerkezete kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy nyugalmát biztosítsa. A megfelelő ajtózár kiválasztása nem egyszerű feladat, hiszen számos szempontot kell figyelembe venni – ez még a hozzáértők számára is kihívást jelenthet.