Egyéb kategória

Békés sziget a nyüzsgésben – Ilyen egy Montessori óvoda belülről

Pár napja járta be a hír a világot: az angol hercegi pár, Katalin és Vilmos montessori óvodába íratja György herceget. De mit is jelent ez pontosan? Miben különbözik, miben más egy montessori elvek alapján működő intézmény, mint a hagyományos? A Budapesti Montessori Óvodába látogattunk, hogy kiderítsük, hol érhetőek tetten a különbségek.

vous - 2016.01.14.
Békés sziget a nyüzsgésben – Ilyen egy Montessori óvoda belülről

Óvónőképzőt végeztem, van rálátásom az óvodai életre. Meg persze négy gyerekem okán is átéltem sok-sok mindent, amíg ovis korúak voltak a csemeték. Hagyományos oviba jártak és rendszerint jók voltak az élmények. Ráadásul úgy hozta az élet, hogy a gyerekkori barátnőm lett szép sorban egymás után az óvónénink.

Azért volt beszoktatási hiszti – főleg a legkisebbnél, akitől nem vitás, hogy én váltam el nehezen –, próbára is tettük a barátnőm türelmét, pedig akkorra már harcedzett pedagógussá keményítették az évek.

A lányom hisztije meg az én érzelmeim hevessége azért tudott könnyeket csalni a szemébe. Máig van miatta bűntudatom, de nem akarok eltérni hosszasan a tárgytól: a montessori pedagógiáról csak olvastam eddig, nem alkalmaztam és rálátásom se volt a módszerre. Most találkoztam én is ezzel a népszerű pedagógiával közelről. És nem csak György herceg bájos kis arca miatt voltam rá kíváncsi.

Kilenc előtt érkeztünk az óvodába, benn már egy tucat kicsi. Vegyes korúak, vegyes csoport: az egészen apró, háromévestől hatéves korig láttunk gyerekeket.

Forrás:
Hámori Zsófia

Zizegős a csend, jó ott lenni közöttük

Éhes vagyok – mondta éppen a legkisebb és az óvónő már térült is, rakta a reggelit a kicsi elé. A reggeliztetés ugyanis reggel nyolctól kilencig folyamatosan zajlik. Ahogy érkeznek a gyerekek, úgy ülhetnek le az asztalhoz. Ahogy látom, flottul megy a dolog, nyugalomban.

Ez az első és legmeghatározóbb érzésem a légkörrel kapcsolatban: a nyugalom. Nincs kapkodás, nincs hangos kiabálás, edénycsörömpölés. Néhányan reggeliznek, mások elmélyülten játszanak. Zizegős a csend, jó ott lenni közöttük.

Segíts nekem, hogy magam csinálhassam. – Maria Montessori

Az óvónő – Seprenyi Enikő óvodapedagógus mellém ül – velem beszél, de a fél szeme folyton a gyerekeken van.

"Ha a montessori alapelvet szeretném megfogalmazni, vagy a filozófiáját, azt három pontban tudom megtenni" – kezdi a módszer bemutatását:

Forrás:
Hámori Zsófia

1. Szabadság – az önálló fejlődés szabadsága

Az első a szabadság – és itt szeretném, ha hangsúlyos lenne, mert sokan tévesen értelmezik: a gyermekek szabadsága nem azonos a szabadossággal, vagy azzal, hogy egy montessori óvodában azt csinálnak a gyerekek, amit akarnak. Szó sincs róla, csak éppen nem merev, kötött rendszerben fejlődnek – hanem a saját döntéseknek, kívánságoknak megfelelően.

Például mivel szeretne játszani, akar-e részt venni a közös tevékenységekben, mely társaival tölt időt szívesen – ezeket a szempontokat a pedagógus figyelembe veszi. A gyerekek jól érzik, hol tartanak éppen, mire van szükségük: az után nyúlnak majd, ami kihívás számukra. Azokhoz a tárgyakhoz, eszközökhöz nyúlnak, amelyektől fejlődni tudnak, sőt az általam kínált tudásanyagból is azt veszik át, amire fejlettségi szintjüknek megfelelően szükségük van.

Ez a módszer nem sürgeti gyorsabb fejlődésre azt, aki erre még nem érett és nem lassítja le azt a gyereket, aki viszont már kész a repülésre. De erre még visszatérünk.

 

Forrás:
Hámori Zsófia

2. Tolerancia – és az "énhatárok" kijelölése

A második alapelv a tolerancia, a gyerekek toleranciára nevelése. Ez természetesen kapcsolódik az előzőhöz: rendkívül fontos a gyerekek számára a szabad fejlődés, és az is, hogy a gyerekek megtanulják tisztelni egymást és egymás szabadságát.

Itt is előfordulnak konfliktusok, de ha megfigyelted, alapvetően nagyobb a nyugalom, mint máshol. Tiszteletben tartják azt is, amit éppen végez a másik. A másik határait, a teret, amit éppen magáénak érez. Ezt azzal is elősegítjük, hogy kicsi játszószőnyegekkel kijelölik maguknak a saját terüket a gyerekek. Az arra az időszakra az övék, a szőnyegre vitt játék is az övék, azt elvenni – pláne erőszakkal – nem lehet. Viszont egyértelműen együttműködésre késztet a helyzet.

El- és befogadásra, hiszen aki akar, 'magányosan' játszik, de aki társat, társakat is akar a tevékenységhez, az befogadja a társait, megosztja a szőnyegét, játékát a többiekkel.

Forrás:
Hámori Zsófia

 

3. Fejlesztő eszközök, játékszerek

Maria Montessori egyedülálló fejlesztő játékokat alakított ki, amelyek rengeteg tapasztalatszerzésre adnak lehetőséget. A gyermekek koncentrálását, választását megkönnyíti, hogy a polcokon egy helyen csak egyféle fejlesztő játék van.

A játékokba bele van kódolva a feladat és az önellenőrzés is. A gyermekek magukat is ellenőrizhetik, hogy helyes-e a megoldás. Ez a módszer lehetővé teszi a hibázás lehetőségét is, hiszen az ember nem tökéletes, mindenki hibázhat. Fontos megtapasztalni a javítás lehetőségét, az abban rejlő nevelési szituációkat.

Maria Montessori olasz orvos, pedagógus óriási hangsúlyt fektetett a gyerekek által használt eszközökre. Véleménye szerint akkor valósulhat meg jól a gyerekek fejlődése (akik alapvetően motiváltak a tanulásra), ha a megfelelő Montessori fejlesztő játékokat a megfelelő időben a gyerekek rendelkezésére bocsájtjuk.

Az eszközök nagy szerepet kapnak a nevelésben. Jellemzően természetes alapanyagból készültek: fából, papírból, üvegből, de akadnak már műanyagból készült fejlesztő játékok is.

Forrás:
Hámori Zsófia

Alacsony polcokon jól elkülönítve tárolják a különböző érzékszervekre ható játékokat, és a másik szobában azokat, amelyek a tanulást, matematikai fejlődést vagy anyanyelvi, esetleg környezeti fejlesztést segítik elő. (Ez utóbbi egyébként a nagyon is kifejező kozmikus nevelés névre hallgat.) A gyerekek számára elérhetőek a Montessori fejlesztő játékok, a napirend szerint haladva ugyan, de akkor nyúlnak utánuk, amikor szeretnének.

A folyamatos reggeli után szabad játék jön minden nap, majd következik a „Köridő”, ami nem kötelező, mégis a kicsik által egyik legkedvesebb közös tevékenység.

Köridő-séta, fény- és szeretetgesztusok

Ilyenkor az óvónő zenével hívja fel a figyelmet a lehetőségre. (Komolyzenével, a klasszikus zenei nevelés a hagyományos zenei nevelés mellett ugyanis nagyon fontos eleme a pedagógiának.)

A gyerekek a zene hallatán eldönthetik, hogy játszanak tovább vagy inkább bekapcsolódnak a tevékenységbe. A jellemző az, hogy bekapcsolódnak. Elpakolják a játékokat és egy-egy párnára letelepszenek egy nagy szőnyeg köré. Ennél a tevékenységnél (a szőnyeg szélén felváltva sétálnak egyensúlyozva, egy-egy mécsest hordozva) a baráti kapcsolatokat tudják jól felmérni a pedagógusok, a szeretetkapcsolatokat erősítik – megsimogatják egymás fejét a gyerekek.

De az egyensúlyérzéket is tudják így fejleszteni, valamint erősen fejlődik a jobb-bal agyfélteke is.

Forrás:
Hámori Zsófia

Differenciált fejlődés

Az óvónők egyébként, ahogy más módszer esetén is pontosan elkészített ütemterv alapján haladnak az óvodai anyaggal, csak éppen óriási hangsúlyt kapnak a gyerekek egyéni jellemzői és fejlődésük üteme. Ha olyan gyerek érkezik például az óvodába, aki hevesen érdeklődik a naprendszer iránt (mert ő itt tart a fejlődésben), akkor a kozmikus nevelésben helyet kap a naprendszer.

De ugyanekkora hangsúlyt kap a nagyoknál is a finommotorika fejlesztése is. Mert lehet, hogy egyik-másik gyerek az űrkutatás iránt érdeklődik az egyik pillanatban, a másikban pedig leül és egy órán keresztül papírcsillagokat vagdos. Ezt a kettőséget is jól tolerálja a módszer, hiszen a gyerekek fejlődése területenként is eltérő lehet.

Mi az, ami ennél is fontosabb?

Talán az, hogy a gyerek a saját, természetes kíváncsiságára építve tanulhat, és így teret kaphat a természetes intelligencia fejlődése is, valamint fejlődésnek indul a problémamegoldó gondolkodás. Ez utóbbi pedig talán a leghangsúlyosabb célja lehetne minden pedagógiai módszernek, hiszen az „életre” nevel.

A Montessori módszer a gyermek teljes személyiségének elfogadásán alapuló, a gyermek természetes érdeklődésére építő, személyiségközpontú nevelő-oktató módszer.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Különleges szigetek Izland körül
Világ
Különleges szigetek Izland körül
vous - 2024.11.09.
Björk kétségtelenül Izland egyik ikonikus női alakja, aki világhírű énekesnőként és zeneszerzőként ismert. Az avantgárd popzene királynője nemcsak zenéjében, hanem megjelenésében és egész művészetében képviseli szülőföldje szellemiségét.

Otthon

Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
Otthon
Fontos tudnivalók bejárati ajtók esetében
vous - 2024.12.10.
Otthona biztonsága sok tényezőn múlik, de a bejárati ajtó zárszerkezete kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy nyugalmát biztosítsa. A megfelelő ajtózár kiválasztása nem egyszerű feladat, hiszen számos szempontot kell figyelembe venni – ez még a hozzáértők számára is kihívást jelenthet.