Egyéb kategória

Egérúton közlekedni, avagy így lehet dugó nélkül élni

Óriási dugók, araszoló autók, kiszámíthatatlan közlekedési helyzetek. Valahogyan egérutat kellene találni, ami persze esélytelen anélkül, hogy az ember ne szegjen szabályokat. Milyen jó is lenne egy dugómentes, környezet- és utasbarát tömegközlekedéssel működő Budapest...

vous - 2015.12.26.
Egérúton közlekedni, avagy így lehet dugó nélkül élni

Naponta nagyjából 2 órát autózom az otthonom, a VOUS szerkesztősége és a gyerekek iskolája között, amit néha nehezen viselek. Ehhez időnként még hozzáadódnak az ügyintézés, interjúzás és egyéb jövés-menés percei, órái.

Ez utóbbiakat – a bevásárlás kivételével – igyekszem rendszerint tömegközlekedéssel megoldani, mert a belvárosban végképp nehéz A-ból B-be eljutni, majd parkolóhelyet találni. Mondjuk az a metró- és villamos-végállomásokon, csomópontokon időnként szintén szép mutatvány. És költséges is, ha nincs P+P parkoló, márpedig a metró közelében nincs.

Ha összeadom a vonaljegyeket és a parkolódíjakat sokszor jutok el oda, hogy kocsival talán jobban jártam volna.

Ha a saját táskámat, a komputeremet és a gyerekek edzőcuccait is magammal kéne hordanom a nem létező négy kezemben, akkor mindenképp.

Csak oda ne kelljen kocsival mennem

A pesti belvárosban, a szűk, egyirányú utcákban autóval eljutni valahová szinte lehetetlen, főként, hogy mindig napközben szállítanak árut, amivel jó néhány percre megbénítják és felduzzasztják a forgalmat. Az útmunkákat, lezárásokat és a felújításokat már nem is részletezem.

Az első gyermekünk születésekor elköltöztünk egy főváros melletti település erdő melletti zsákutcájába. Valamit valamiért alapon. Kis ingázást a nyugalomért és a jó levegőért cserébe.

Két úton, két irányban juthatunk be a városba, az egyiken villamossal, a másikon pedig metróval mehetünk tovább, ha letesszük a kocsit. De nem gyakran tesszük le, pedig olyan jó lenne másként közlekedni, ha az tényleg kényelmesebb és gyorsabb lenne. Mint számos nagyvárosában világszerte. Útközben pedig el lehetne olvasni a leveleinket, a híreket.

Miután nem vagyok közlekedésmérnök és városrendező (sem), nem ötletelnék arról, hogyan lehetne a budapesti helyzeten javítani. Mert helyzet az van, azt nemcsak az ingázók, de azok is jól tudják, akik reggel végighallgathatják a rádióban a friss dugókörképet.

Néhány ötletes és jól működő megoldás azonban már eszébe jutott másoknak a témában

Amikor Teheránban éltünk, nem vezettem annak ellenére, hogy 17 éves korom óta volt jogosítványom. Egy 17 milliós nagyvárosban, ott, ahol ember embernek farkasa volt az utakon, egy pici babával elég merész vállalkozásnak tűnt. De nagyjából mindenki más is bátorságpróbának tartotta ott a közlekedést.

A levegő minősége pedig olyan rossz volt a fővárosban, hogy télen gyakran bezárták az iskolákat és a szabadban tartózkodásról is igyekeztek lebeszélni az embereket.

Hogy kissé javítsanak a helyzeten nagy áteresztő képességű, autópálya méretű, egymást keresztező, felüljárókkal tarkított utakat építettek a város belső részeire is. Az újonnan felhúzott épületek tetejére pedig kötelező jelleggel kertet kellett építeni, fákkal és bokrokkal, amik tisztítják a levegőt.

Ezt a megoldást Franciaországban is bevezették, ahol a jövőben a kereskedelmi célú épületekre növényeket és napelemet kell elhelyezni.

Forrás:
StockSnap/Nabeel Syed

A világ legokosabb városa

A világ legokosabb városának Barcelonát választották a Juniper Research “versenyében”. A spanyol városüzemeltetők több modern újítást is bevetettek a cím elnyerése érdekében. Egy applikáció segítségével alakítják a közlekedési lámpák működését, amit a városszerte kiépített kamerák és szenzorok adataira építve az alapján módosítanak, hogy épp hol alakult ki nagyobb forgalom. Ha valahol hosszú kocsisorok torlódnának össze a lámpáknál, inkább zöld jelzéssel továbbirányítják őket.

Miután azt is felismerték, hogy sokszor a parkolóhelyet kutató autósok okozzák a dugókat, őket segítendő egy alkalmazás megmutatja, hol és milyen számú szabad parkolóhelyet találhatnak a környéken.

Mindezek mellett a város köztéri lámpáiban is energiatakarékos, ledes izzók működnek, amik a fényviszonyokat érzékelve kapcsolnak be és ki, a gyalogátkelőhelyeken pedig csak akkor erősödik fel a fényük, ha valaki tényleg arra jár. Sőt, a kukák is “okosak” – amik természetesen szelektívek is –, érzékelőkkel látták el, hogy csak akkor kelljen őket kiüríteni, amikor valóban megteltek.

A világ 5 legokosabb városa:

  1. Barcelona, Spanyolország
  2. New York City, Amerikai Egyesült Államok
  3. London, Egyesült Királyság
  4. Nizza, Franciaország
  5. Szingapúr

Bár Budapest nem szerepel a fenti listán, egy sor egyéb összeállításban az élvonalban végzett, a Code Nast Traveller például a világ második legjobb városának választotta, az UNESCO pedig felvette a Kreatív Városok Hálózatának tagjai közé.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Közösen kutatja a Velencei-tó helyzetét és lehetőségeit a Kodolányi Egyetem és a HÖOK
Világ
Közösen kutatja a Velencei-tó helyzetét és lehetőségeit a Kodolányi Egyetem és a HÖOK
vous - 2025.06.12.
Tudományos együttműködést indított a Velencei-tóért a Kodolányi János Egyetem és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK). A több kutatást és tudományos vizsgálatot is magába foglaló kezdeményezés célja, hogy átfogó turisztikai, szociológiai és demográfiai képet adjon a Velencei-tó térségének helyzetéről. A részleteket sajtótájékoztató keretében ismertette Domokos Tamás, a Kodolányi Egyetem elnöke és Budai Marcell, a HÖOK sajtófőnöke Székesfehérváron, az felsőoktatási intézmény székhelyén.

Otthon

Zsálya szín és stílus: a természet inspirálta modern életérzés
Otthon
Zsálya szín és stílus: a természet inspirálta modern életérzés
vous - 2025.06.23.
Egy esős reggelen talán neked is feltűnt már, milyen különleges módon találkozik a nedves, zöld növényzet a borús eget beborító felhőkkel. Ez a hangulat és színspektrum ihlette meg napjaink egyik legdivatosabb árnyalatát: a zsálya zöldet. Ez a szürkével keveredő, finom és nyugtató hatású szín elegáns megjelenést kölcsönöz bármilyen környezetnek. De miért is van ekkora sikere, és hogyan használhatjuk ezt a természet ihlette színt a mindennapokban?