A szex szuper dolog, a szexizmus kevésbé (nemek szerinti hátrányos megkülönböztetést, káros általánosítást jelent). A #girlpower jegyében indul a Viasat3-on a Supergirl című sorozat, amit a csatorna nőket lealacsonyító vaskos közhelyek poénná formálásával próbált meg vonzóbbá tenni. Természetesen nem ők az egyedüliek, akik megalázó nemi sztereotípiákra építenek kampányt...
Az erős, független női hőst ábrázoljuk szextárgyként?
„Legyen végre egy olyan sorozat, amiben női szuperhősök is vannak” – ez a koncepció áll az új, Supergirl című produkció hátterében. Ez egy valóban jó ötlet, hiszen unjuk már Batmant, Supermant, Pókembert, Vasembert és a többi pasast, és örömmel üdvözöljük a Trónok harca erős nőit, valamint a Hunger Games markáns Katnissét, akinek erejére egy egész forradalom építhető. Világos, hogy a Supergirl – Melissa Benoist – szereplésével hiánypótló sorozat, a #girlpower pedig olyasfajta érték, ami ez esetben a nemek egyensúlyáról szól.
A fene se érti, hogy miből gondolták a Viasat3 marketingesei, hogy az erős, talpraesett nők üzenetét nagy csöcsök, dupla orgazmus és ostoba csajok emlegetésével lehet a leginkább széles tömegek számára átadni. Mindenesetre elég kínosra sikeredett a kampány: „Mellek: bizonyíték, hogy a pasik egyszerre két dologra is tudnak figyelni” – olvashatjuk az egyik plakáton, míg a másik szöveg talán még ennél is közönségesebb: „Három szuperereje minden lánynak van. 1. Multitasking. 2. Többszörös orgazmus. 3. Tudunk repülni.” Ha pedig mindez még nem volna elég, itt az ötödikes tornaöltözők tesztoszteronszaga is: „Mi, nők szeretjük a csendes pasikat. Ilyenkor azt képzeljük, hogy figyelnek ránk.” Laza, mi?
A szánalmas, teljesen tartalomidegen kampányt a Comment:com szúrta ki, s azóta már a Viasat3 is elhatárolódott magától:
„Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a VIASAT3 szarkasztikusnak szánt, a közösségi médiában elhelyezett Supergirl-hirdetései félreérthetők voltak. A több erős, független női karakterre építő sorozat megítélésünk szerint alapvetően ellentétes a szexizmussal, ezért a csatornának értelemszerűen nem állt szándékában ezen a vonalon hirdetni a sorozatot. Mivel cégünk egyik alapvető értéke az egyenlő bánásmód elve, ebben az esetben is tudomásul vesszük, hogy a hirdetések iróniája – habár eredeti szándékaink szerint távol áll bármilyen, nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetéstől – esetlegesen téves, az eredeti szándékkal ellentétes megközelítésre ad lehetőséget, ezért ezeket ma reggel eltávolítottuk. A közösségi médiás posztok publikálásának folyamatát a mai naptól újragondoltuk.”
A hasonló, jópofának szánt szexista hirdetések ma is gyakoriak
Mutatunk is ezek közül néhányat…
1. A nők tornázni, utazni és pasizni szeretnek
„Rengeteg dolog van, amire szívesebben gondolnak a nők, mint a bugyijukra” – hirdeti termékeit egy tisztasági betéteket gyártó cég. Természetesen világos: a testmozgás, az utazgatás és a férfiak azok, amelyek az igazi nő fejében járnak, semmi esetre sem a politika, a gazdaság, a karrier vagy éppen a filozófia.
2. Az abszolút vonzalom a testnek szól, nem a fejnek
Aztán persze az is egyértelmű, hogy az igazi vonzalom az ágyban nem szólhat a nő szellemének, lelkének, csak a testének: hála a jó égnek, egy autós magazin segítségével a macsó pasi azért a nő melle fölötti részt is átvizsgálja.
3. Játék kisfiúknak: szexi, melltartós nénivel
Mi lehet szexistább annál, amikor már a kisgyerekeknek szánt játékokat is – teljesen irreleváns módon – push-up melltartós, lenge ruhás, playmate-külsejű nénivel adják el? Hiába, a gyerekek nem kezdhetik elég korán a nő = szextárgy képlet megértését.
4. A függetlenség napja kitűnő alkalom a tinilányok gyantázására
Ha függetlenség, szabadság, akkor szőrtelen test, amit nem lehet elég korán elérni: a 15 éven aluli lányok a nemzeti ünnep alkalmából féláron szabadulhatnak meg szőrszálaiktól, hogy aztán bikiniben szexik lehessenek egy plakáton, akár egy felnőtt nő a strandon.
5. Utánad fütyülnek az építőmunkások? Örülj neki!
„Elnézést kérünk az utánad fütyülő építőmunkások miatt, de hát… jól nézel ki! Nemsokára mi is így fogunk, addig is elnézést a porért, a mocsokért és az egyéb kényelmetlenségekért” – olvasható azon a feliraton, ami az építkezés kellemetlenségeire figyelmeztet. Hiába, a füttyögő építőmunkásoknak örülni kell, ez egyfajta bók, nem a tiszteletlenség jele.
6. A pattanásos csaj a kutyának se kell
„Pattanásod van? Kérdezd csak meg a barátodat, mit csinálj. Ja, tényleg. Nincs is pasid” – hát igen, a nő csak a tökéletes testével érdemelhet maga mellé társat, jaj annak, akin ronda ragyák nőnek.
7. Mivel adhatjuk el a sört? Csöccsel, popsival. Ennyike
Az alábbi hirdetés nem szoláriumot, bikinit vagy éppen naptejet igyekszik eladni, hanem… sört. Sört nyilván csak férfiak isznak, és jár a nedű mellé a női test is, szigorúan fej nélkül. Kit érdekel a nő feje már megint?
8. Bikintested van? Különben ki ne merj menni a strandra!
„Megvan már a bikinitested?” – hangzik a kulcskérdés, amihez egy modellalkatú, szétphotoshoppolt nő képe is tartozik. Isten őrizz, hogy hurkás pocakkal rombold a strandolók esztétikai élményét!
9. Ha vesz a csávó egy jó kocsit, a nő azonnal aláfekszik
Persze, hiszen a nőket csak a pénz érdekli. Az ilyen nőnek persze nem te vagy az első, de nem mindegy? Nyitja szét a lábait a kocsi hátsó ülésén, azzal törődj.
10. A lányok kedvenc tantárgya…
…a vásárlás, a zene, a tánc… de semmi esetre se a matek. Magyarországon is van olyan matekkönyv, aminek a címlapján a matek miatt síró, haját tépő kislány látható: kizárt dolog, hogy egy NŐt érdekelhessenek a reáltudományok, maradjanak csak a fakanál mellett, lehetőleg legyantázva, lefogyva, pattanástalanítva és bikiniben!
A jó hír szerencsére az, hogy az emberek számára egyre inkább feltűnik a sok káros sztereotípia, korlátozó általánosítás, rosszindulatú skatulya, ami a nőket – és persze ezáltal a férfiakat is – a végletekig leegyszerűsíti és dobozba zárja.
Tegyetek ti is a hétköznapi szexizmus ellen, és osszátok meg velünk kommentben a leggázabb szexista hirdetéseket, ha találkoztok ilyennel!