Mi, nők szerintem büszkék lehetünk arra, hogy egyszerre ezer dologra tudunk figyelni. Vásárlás közben is képesek vagyunk telefonálni, miközben már rég máson jár az eszünk, lelkizünk, hogy miért szólt ránk a főnökünk, és egyébként is mit főzzünk vacsorára. Lehet, emiatt, vagy csak mert egyszerűen néhanapján ügyetlenek vagyunk, ám elég egy rossz mozdulat vásárlás közben, és ott a baj, eltört, elszakadt valami. De ki a hibás? Aki rossz helyre tette vagy az, aki leverte az üveget?
Ha egyértelmű a dolog, tehát tényleg mi vertük le a poharat, szakítottuk el a ruhát próbálás közben, akkor nincs mese, felelősek vagyunk a károkozásért. Abból kell kiindulni ugyanis, hogy a jogszabály szerint:
Aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni.
Elsősorban azonban a bolton múlik, hogy ebben az esetben mit tesz. Egyre több cég vallja azt, hogy vásárlóbarát magatartással hosszú távon többre megy, így ha nem nagy értékről van szó, látszik rajtunk őszinte megbánásunk, az is előfordulhat, hogy elnézik nekünk a kis „balesetet” és maguk elrendezik valahogy az ügyet.
Nem is én csináltam
Na de mi van abban az esetben, ha nem is mi okoztuk a kárt, mert pl. már szakadt volt a ruha a próbálás előtt is, és úgy érezzük, hogy igazságtalanul vádol minket a boltos?
Nem tartozunk felelősséggel a kárért, tőlünk jogosan nem követelheti az üzlet a kár megtérítését, ha azt nem mi okoztuk.
Érdemes először szóban, higgadtan előadni, hogy nem értünk egyet az eladóval, hátha elrendeződik így a helyzet. Ha nagyon felbosszantana a bolt eljárása, akkor sem érdemes hangosan veszekedni, mert nem ez a módja annak, hogy az üzlet komolyan vegyen minket.
Ha azt akarjuk, hogy a bolt vezetője tényleg foglalkozzon a problémánkkal, akkor tegyünk panaszt.
Minden üzletben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell lennie egy füzetnek, ez az ún. vásárlók könyve. Ide írhatjuk bele a panaszainkat, az üzlet elvileg ebben nem akadályozhat meg bennünket.
A beírás egyik példánya a miénk, azt érdemes eltenni, hogy bizonyítható legyen, mi panaszt tettünk az üzlet eljárása ellen. A vásárlók könyvébe tett panaszt az üzletnek ki kell vizsgálnia és válaszolnia kell nekünk. A felügyeleti szervek ellenőrzik ezt.
Ha az üzlet nem kezeli rendesen a vásárlók könyvét, akkor akár pénzbírsággal is sújtható.
Már nem kérem, köszönöm
Természetesen nem csak akkor bosszankodhatunk, ha egy eladó igazságtalanul vádol meg minket valamilyen károkozással. Sajnos előfordulhat az is, hogy pl. megrendelünk valamit, de az nem készült el akkorra, amikorra ígérték. Kérdés, hogy ekkor mit tehetünk?
Nos, a jogszabály szerint tovább követelhetjük a teljesítést, hogy gyártsa már le végre, varrja már meg a dolgot, amit kértünk.
Persze felmerülhet bennünk az is, hogy mondhatjuk-e a boltban, már nem kell az áru, ha nem volt képes időre megcsinálni.
Ezzel a lehetőséggel csak akkor élhetünk, ha bizonyítani tudjuk, hogy a szerződés teljesítéséhez fűződő érdekünk megszűnt. Viszont vannak a jogszabályban nevesített esetek, amikor könnyebb a helyzet, mert nincs szükség az érdekmúlás bizonyítására.
Az egyik az, amikor póthatáridőben állapodtunk meg és akkorra sincs kész az áru. A másik eset az, ha a szolgáltatást – rendeltetésénél fogva – meghatározott időben, és nem máskor kellett volna teljesíteni. Ennek alapján természetesen nem követelheti a bolt, hogy vegyük át és fizessük ki pl. a nekünk varrt esküvői ruhát, ha az épp az esküvőnk napjára nem készült el.