Divatújságíróként és divatszerkesztőként dolgoztam korábban, így pontosan tudom, mekkora tömeghisztériával és botrányos jelenetekkel járhat a fent említett márka és egy kiválasztott sztártervező közös kollekciójának piacra dobása.
Amikor megkértem Nórit és Danit, hogy nézzenek ki a Vörösmarty térre reggel 7–7.30 körül, nem tudtam, mit várhatok. Kígyóztak a sorok az üzlet előtt az elmúlt években a Versace, a Lanvin vagy a Jimmy Choo kollaborációnál is, de Sonia Rykiel vagy a Marni például hidegen hagyta a magyar divatsznobokat és shoppingamazonokat.
Miért éri meg a H&M-nek?
Azok a cégek – mert nem a H&M az egyetlen – akik képesek egy-egy sztártervezőt magukhoz kötni, jól járnak több okból is. Egyrészt az üzletbe csábítanak még több vevőt, mint általában, akiknek egy része rendszeresen visszajár majd. A sztártervezők szélesebb körben is elérhetőbbnek tűnnek. A vevők pedig azt hiszik, hogy valami különlegesnek a részei – hiszen azért nem minden boltban kapható a kollekció és csak kevés darab áll a vevők rendelkezésére. Zárójelben megjegyezem, a minőség valószínűleg inkább H&M, mint Balmain – annak ellenére, hogy lényegében mindkettő tömegtermék.
A többit már tudjátok: a hajnali 2 órától a téren várakozók, a bejutásért mindenkit felrúgók, néhány ruháért vagy kiegészítőért hajtépést vagy néhány karmolást elviselők sokak – köztük Dani – számára sem a mennyországot, sokkal inkább a földi poklot jelentette.
Ha valaki kíváncsi a ruhákra is, ebben a videóban megnézheti őket:
Mit mond a vásárláspszichológus?
Nórit, aki szintén ott volt a helyszínen, meghívták az RTL Klub reggeli műsorába, a 8:08-ba, ahol őt és Tóth Melinda vásárláspszichológust kérdezték a történtekről. Tóth Melinda szerint több tényező miatt alakulhatott ki tömeghisztéria. Egyrészt limitált példányszámú kollekcióról volt szó, és az ősember óta tudjuk, hogy amiből kevés van, az értékes. Ha pedig NAGYON vágyunk rá, szeretnénk rá lecsapni.
A korosztály sem mindegy, az üzlet előtt ugyanis többnyire tizenévesek álltak.
A mai tizenévesek számára a divat hatalmas nyomást jelent, szeretnének a környezetükben menők lenni.
– emelte ki a szakértő. Ha belegondoltok, a tiniknek ma már nemcsak offline, hanem online környezete is van. Nem mindegy, hányan követik Instagramon, YouTube-on vagy Snapchaten, a megfelelési kényszer sokkal nagyobb lehet, mint korábban. Kapaszkodót nyújthat számára a szülő, akinek felvilágosult értékrendje van, de tinikorban azért a saját korcsoport nyomása sokkal nagyobb.
A tömeghisztéria pedig pillanatok alatt kialakulhat, erre is ezer példát láttunk már. A felfokozott várakozás után elég csak egy-két ember, aki kicsit elgyengül, és máris magával ránt még néhány – jó néhány – másik embert.
De hát ez nem Amerika! 😮
Mondhatnátok ezt is… Amerikában azért nem szokatlan, hogy egymást tapossák például egy-egy Black Friday során. A fekete péntek a hálaadást követő első péntek elnevezése az Egyesült Államokban, mely ott a hagyományos karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Ugyan ez nem hivatalos munkaszüneti nap, mégis sokan szabadságot vesznek ki, a kereskedők sokszor pedig már reggel 5-kor kinyitnak, hogy az üzletnek legyen elég helye elnyelni a hatalmas tömeget. Ilyenkor szinte minden híradó lead egy videót arról, milyen tömeghisztériával jár, hogy végre szinte mindent kedvezményesen vásárolhatnak meg.
A következő felvétel bizonyíték arra, hogy ez a jelenség mindenhol előfordulhat, és nem egy kontinens vagy ország, inkább a környezet határozza meg. A videó leírása szerint ez egy teljesen átlagos boltnyitás Franciaországban, a szemfülesek viszont tudni fogják, hogy szintén egy sztártervező kollekciójáról van szó. Ahogy fent írtam, Sonia Rykiel itthon nem hatott meg nagyon senkit, Franciaországban azonban megvadultak érte a tinik. Az évszám: 2009!
A H&M x Balmain egyébként nemcsak Budapesten váltott ki hasonló reakciót, hanem szerte a világon – erre a 444.hu összeállítása a bizonyíték.