Úgy tartják, hogy 2014 volt a légikatasztrófák éve az elmúlt időben, mivel ekkor a szokásosnál is több szerencsétlenség történt a levegőben. Összesen 16 légikatasztrófa volt, amiben 648-an életüket vesztették. Míg 2013-ban „csak” 14 katasztrófa történt, ami 185 halálos áldozattal járt. Már lassan a 2015-ös évnek is vége, de az elmúlt hónapokban is több szörnyű baleset sújtotta a légitársaságokat. Az orosz gép szerencsétlensége kapcsán felidéztük azokat, amelyekre sajnos hosszú ideig még mi is emlékezni fogunk, nem beszélve az életben maradottakról és a hozzátartozóikról.
A görög gép más repülőgépekre zuhant
A baleset 2015. január 26-án történt egy spanyol légitámaszponton. Egy görög F16-os vadászgép rázuhant más repülőgépekre a dél-spanyolországi Los Llanos de Albacete katonai bázison, ahol a NATO pilótaképző iskolája is van. A balesetben 10-en meghaltak és 22-en megsérültek, az áldozatok között van a gép két pilótája is. A tűzben mindannyian megégtek, ami akkor keletkezett, mikor a felszálló repülőgép felrobbant a parkolóhelyen várakozó többi gép között. A későbbi jelentések alapján a gép hajtóműve a felszállási manőver közben vesztette el erejét.
A folyóba zuhant tajvani gép
A következő szerencsétlenség február 4-én történt, amikor a TransAsia Airways 235-ös Tajpej és Csinmen-szigetek közötti járata lezuhant a Csilung-folyóba. A repülőgép röviddel a felszállás után elvesztette a kapcsolatot a földi irányítással. A gép sebességet és magasságot veszített, így a személyzet vészhelyzetet jelentett hajtóműhibára hivatkozva. A pilóta ezután a lakott területre való zuhanás helyett a Csilung-folyó felé vezette a gépet, ahol egy autópályába csapódott, majd a folyóba zuhant. A későbbiekben kiderült, hogy tényleg a hajtóművel voltak gondok, de a személyzet a még jól működő bal hajtóművet kapcsolta le a rossz helyett. További problémát jelentett, hogy a TransAsia Airways légitársaságnak ez volt egy éven belül a második halálos áldozatokkal járó repülőgép-szerencsétlensége. A balesetben 43-an haltak meg, 17-en megsebesültek és 15-en túlélték a katasztrófát.
A Germanwings katasztrófája
A legnagyobb médiafigyelmet a március 24-én lezuhant Germanwings 9525-ös kapta. A cég Barcelona és Düsseldorf között közlekedő járata egy Airbus A320-as gép volt, ami a Nyugati-Alpokban zuhant le. A gépet éppen egy nappal a baleset előtt vizsgálták át, mivel 1990-ben gyártották és a légitársaság egyik legöregebb repülője volt. A francia légügyi hatóság szerint a személyzet nem adott le vészjelzést, viszont a gép egyre csak ereszkedett, míg el nem tűnt a radarról. A gép a becsapódás után apró darabokra szakadt, a katasztrófát senki nem élte túl, mind a 150 utas életét vesztette. A szerencsétlenséget a másodpilóta számlájára írták, miszerint szándékosan vezethette a hegynek a gépet és több kiszivárogtatott felvétel is ezt bizonyítja.
A hotelbe csapódott repülőgép Indonéziában
A június végén történt balesetben egy C-130 Hercules típusú katonai teherszállító repülőgép zuhant a szumátrai Medán város egyik lakóövezetére. A Natuna-szigetekre tartó gép a légierő medáni támaszpontjáról indult el, de röviddel a felszállás után lezuhant. A mentőalakulatok vezetője szerint egy hotelbe és a közelben lévő házakba csapódott. Az 1964 óta szolgálatban lévő repülőgépnél műszaki hiba léphetett fel, ezért zuhant le a felszállás után két perccel. A baleset áldozatainak a száma a száz főt is meghaladta.
Utasszállító zuhant le Egyiptomban
Mi is megírtuk, hogy október 31-én egy orosz utasszállító repülőgép zuhant le Egyiptomban Sinai központjában, ami a Kogalymavia légitársasághoz tartozó A-321-es gép volt. A gép 217 utasa közül az orosz turisták voltak többségben. A mentőcsapatok szerint a gép teljesen megsemmisült, így mindannyian életüket vesztették. Az információk szerint nem lőtték le és nem térítették el a gépet. Az amerikai illetékesek úgy vélik, hogy a gép valószínűleg műszaki hiba miatt zuhant le, nem pedig terrorcselekmény következtében.