A repülés még mindig az egyik legkényelmesebb és legbiztonságosabb utazási forma, de itt is adódhatnak kellemetlenségek. Az egyik legjobb barátom pont így járt: három napra külföldön rekedt egy törölt járat miatt. Mit lehet tenni és milyen jogai vannak az utasoknak ilyenkor?
Az egyik külföldön élő barátom – nevezzük Ádámnak – rendszeresen a fapados járatokat választja a Budapest és külföld közötti ingázásra. Elmondása szerint eddig nem volt problémája a légitársasággal, sőt, sokszor előbb is ért be a gép a vártnál. Múlthét szombaton azonban nem így történt.
„Hétkor indult volna a gépünk, de indulás előtt pár órával jött egy SMS, hogy áttették a járatunkat kilenc órára, majd rá jött még egy, hogy éjfélre. Már itt is elég mérgesek voltunk, de azt gondoltuk, hogy ez még belefér.
Ezt azonban követte egy újabb, indoklás nélküli üzenet: a járatunkat törölték."
Ilyenkor nyilván az ember első gondolata, hogy reklamálni kezd, de a fapados járatoknál nem egyszerű: a nagy légitársaságokkal ellentétben nekik egyáltalán nincs kirendeltségük a reptéreken.
„Utánanéztünk, hogy mi ilyenkor a teendő: elvileg kötelesek lettek volna helyet biztosítani a másnapi budapesti járatra ugyanannál a légitársaságnál. Erre pont nem volt lehetőség, így annak kellett volna történnie, hogy felraknak minket egy partner légitársaság másnapi járatára, legalábbis a honlapjukon leírtak szerint.
Külön bonyolította a helyzetet az, hogy az adott társaságnak egyszerűen nem volt ügyfélszolgálata. Vagyis hát volt, reggel tíztól este nyolcig. Gondolom mondani sem kell, hogy aznap már senkivel nem tudtunk beszélni, így gondoltuk, másnap reggel elintézzük, hogy feltegyenek minket egy másik gépre, de végül ez sem jött össze:
órákig tartó telefonálgatás és chatelés után kiderült, hogy maximum akkor mehetnénk haza másik géppel, ha kifizetnénk a fejenként 130 ezer forintba kerülő repjegyet a partner légitársaság járatára,
amit ők majd talán egyszer visszafizetnek. Szóval az eredetileg szombatra tervezett indulás kitolódott egészen KEDDIG. És bár szállást biztosítottak, ez sem volt túl egyszerű, ugyanis minden egyes nap ki-be kellett csekkolni a szálláshelyen és visszajárni a reptérre igazolásért."
De akkor mégis mit lehet tenni?
Ádáméknak szerencséjük volt, mert nem volt életbevágó a hazaút, különben nem lett volna más választásuk, mint maguknak kifizetni a repjegy árát a másik társaság járatára. De hiába biztosítottak nekik szállást reggelivel és vacsorával, így is elég nagy kiadás volt a plusz három nap kényszernyaralás.
„Összegyűjtöttük a vásárlások utáni összes blokkunkat és természetesen benyújtjuk őket a légitársaságnak, a jogszabályok alapján ugyanis kötelesek fizetni. Valamint sajnos úgy érzem,
nincs más választásom és a fogyasztóvédelemhez kell fordulnom – elvégre nem teljesítették semmilyen szinten azt, amit a honlapjukon írtak alapján kellett volna.
Arról nem is beszélve, hogy semmiféle indoklást nem kaptunk arról, miért törölték a járatunkat, sőt, sokan még tájékoztatást sem kaptak arról, hogy nem fog aznap indulni a gép.
Sajnos az a baj, hogy még mindig így a legolcsóbb az utazás: a legdrágább fapados járattal is olcsóbban jövünk ki, mintha a legolcsóbb rendes légitársaságot választanánk. Ehhez viszont hozzátartozik az is, hogyha kellemetlenség történik, mi járunk a legrosszabbul – a fenti példa pont ezt mutatja."