Képzeljetek el egy zenekart. Egy zenekart, akik a turnébuszukkal járják az országot, egyik fesztivál után a másikra mennek, és persze hatalmasat buliznak minden egyes koncerten. De mit gondoltok, ki áll a zenekar mögött? Ki az, aki gondoskodik arról, hogy minden és mindenki időben a helyén legyen? Ki az, aki mindent a kezében tart? A legtöbben nem gondolnák, hogy egy nő.
A lányok kiskorukban általában arról álmodoznak, hogy egyszer majd hercegnők, fodrászok vagy éppen táncosnők lesznek, nem pedig egy turnézó férfibanda menedzserei. Pontosan emiatt a zeneipar nem az a terület, ahol az ember tipikusan nőket képzel el.
Ha például azt mondom, menedzser, lefogadom, hogy egy dörzsölt, őszülő férfire gondoltok, aki az egész életét a zenére tette fel. A valóságban ez azért kicsit máshogy néz ki. Lehet, hogy nem is tudtátok, de többek között a Halott Pénz, a Mary Popkids, az Elefánt és a Zagar formáció mögött is egy nő áll.
De vajon hogyan tudja kordában tartani egy női menedzser a férfiakat? És ők is úgy élnek, mint a rocksztárok?
Ezekre a kérdésekre Sallai Zsuzsa válaszolt.
Sallai Zsuzsa
A Viacom szenior talent- és zenei menedzsere (Kelet-Közép-Európa és Izrael).
A Viacomnál elsősorban a csatornák (VIVA, MTV) zenei arculatáért, az előadókkal,menedzsmentekkel, kiadókkal való kapcsolattartásért felel, valamint másfél éve elindította saját elektronikus zenei menedzsment és booking cégét, a Metatront, ahová többek között a Zagar produkció nemzetközi menedzsmentje is tartozik.
Mindig is arról álmodtál, hogy a zeneiparban fogsz dolgozni?
A szüleim hamar rájöttek, hogy a zene és a könyvek érdekelnek, így már 4 évesen zongoraórákra jártam.
16 évesen a gimnazista barátaimnak arról áradoztam, hogy egyszer saját zenei cégem lesz, úgy, mint Daniel Millernek (MUTE) vagy Richard Bransonnak (VIRGIN).
Származik a szakmádban előny vagy hátrány abból, hogy nő vagy?
Sosem éreztem, és nem is éreztették velem, hogy lányként nincs keresnivalóm a zeneiparban.
A titok? Csillogó szemek, lelkes munka, alázat.
Akár magyar, akár nemzetközi szinten a csapatmunkában hiszek, az egészséges és előremutató vitákban, valamint abban, hogy a női és a férfienergiák harmonikus együttműködése, egyensúlya nélkül egy csoport, rendszer sem tud létezni. Ma már a lányok is lehetnek jedik!
Mit szeretsz legjobban a munkádban?
Mázlista vagyok, mert a munkám a hobbim is. Nem sokat unatkozom. Rengeteg barátot köszönhetek a zenének a világ minden tájáról. Ezért is hálás vagyok. Na és a zene az elég jó rezgés, jó benne folyamatosan lubickolni.
Mit tanácsolsz azoknak a lányoknak, akik hasonló területen akarnak elhelyezkedni?
Hát, ez nem 9-től 5-ig meló.
Flexibilisnek, pörgősnek, lelkesnek, kreatívnak kell lenni, a türelem mint erény is jól jön.
Tisztelni és ismerni kell a zeneipari kerék részeit, például a zenei műfajokat, előadókat, a közönséget, az aktuális trendeket és platformokat. Ez pedig lehet, hogy sokaknak kiábrándító lesz, de a csillogás és a rock ’n’ roll alatt kemény munka van. Előfordulhat, hogy egy koncert vagy rendezvény alkalmával még hajnali 4-kor is készenlétben kell állni.
Hogy nehogy azt higgyétek, a női zenei menedzser olyan ritka, mint a fehér holló, íme egy másik talpraesett szervező, Szabó Réka, aki jelenleg egyetemista.
Szabó Réka
Jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetem kereskedelem és marketing szakán tanul.
Elvégezte a Majdnem Híres Rocksulit, valamint a We Love Music képzését. Dolgozott már az A38 Hajón, a Szigeten, a Fishing on Orfűn, és Hollandiában a magyar delegáció szervezőcsapatának tagjaként vett részt Európa legfontosabb zeneipari konferenciáján és fesztiválján, a Eurosonicon.
Miért akar egy fiatal lány a zeneiparban dolgozni?
16 éves koromban ismertem meg az egyik nagyon tehetséges zenész barátomat, aki erőteljesen formálta a zenei ízlésem. Nagyjából ekkor fogalmazódott meg bennem az, hogy:
mennyi tehetséges ember kallódhat el a nagyvilágban a megfelelő segítség hiánya miatt.
Ezért döntöttem úgy, hogy ilyen emberekkel szeretnék dolgozni, az ő munkájukat és művészetüket szeretném segíteni.
Mit gondolsz, nőként nehezebb vagy könnyebb dolgod lesz?
Sokan mondják, hogy jaj, te lány vagy, úgy könnyű. Persze, először. Igaz, sokszor előbb megakad a szemünk egy lányon a sok férfi között, talán könnyebben megjegyeznek.
Aztán jön a találgatás, hogy kinek a barátnője vagyok, vagy kinek a rajongójaként lógtam be a backstage-be.
Ezért talán nekünk, nőknek többet kell bizonyítanunk, keményebben dolgoznunk, de ha valaki hajlandó megtenni ezt a pluszt, az biztosan megtérül.
Van példaképed?
Nem tudnék egy személyt megnevezni, viszont mindig figyelek a szakmában dolgozó nőkre és sok pozitív példával találkozom. Hatalmas inspiráció és feltöltődés olyan nőket látni, akik több fesztivált vezetnek, vagy egy személyben roadként, turnémenedzserként és hangmérnökként járják Európát a zenekarukkal.
De mit szól mindehhez egy férfizenekar? Milyen érzés, amikor a nő irányít? Erről Szendrői Csabát, az Elefánt énekesét kérdeztük, akiket Chikán Eszter menedzsel.
Chikán Eszter
Elvégezte a Majdnem Híres Rocksuli, a We Love Music és a Zeneipari Hivatal képzéseit, jelenleg pedig a Launching Gagarin Management és Records munkatársa.
Mi eleve a világuralmat nők kezébe adnánk, szóval Esztinek elég jó helye van köztünk.
Kár, hogy nem lehet mindenkinek ő a menedzsere, bár nyilván annak sem örülnénk. Ritka precíz, gyors és figyelmes szakember a tapasztalataink szerint, szóval nagy szerencsénk van.
Egy menedzser nem pusztán üzleti partner, ahogy a zenélés sem csupán egy szakma. Technikákat el lehet sajátítani, de empátia nélkül semmit sem ér a dolog. És ez nem csak a zenére igaz. Mi akkor érezzük jól magunkat, ha a csapatunk minden tagja egy kicsit társ is. Szóval köszönjük, Eszti, hogy vagy!”