Egyéb kategória

Így került a ruhám a szekrényemből a múzeumba

Mániákusan imádom a divatot, és a szezononként változó trendek mellett legalább annyira érdekel a divattörténet is. Hogy miért? Mert roppant izgalmasnak tartom, ahogyan a társadalmi, gazdasági és történelmi események lecsapódtak, lecsapódnak és hatással vannak a mindennapos öltözködésre. Sosem gondoltam volna, hogy egyszer a gardróbom egy teljes összeállítása, sőt egy általam tervezett kabát az egyik hazai viselettörténeti gyűjtemény része lesz.

vous - 2015.10.16.
Így került a ruhám a szekrényemből a múzeumba

De az lett. Dagadtam a büszkeségtől, akkor meg pláne, amikor egy divattal foglalkozó kiállításon is bemutatták a nagyközönségnek. Hogy mindez hogyan történt? Máris kezdem az elején.

Street fashion blogból múzeumi projekt

Simonovics Ildikóval, a Kiscelli Múzeumban dolgozó művészettörténésszel 2010-ben találkoztam először. Interjút készítettem vele a nem sokkal korábban indított streetfashionbudapest.hu kutatási projektjéről, ami a kortárs divat archiválását tűzte ki célul.

A módszer nagyon egyszerű: akkoriban váltak itthon is egyre népszerűbbé az utcai divatról szóló rovatok és oldalak, ezt kihasználva létrehoztak egy site-ot, ahova bárki feltölthet magáról egy utcai divatfotót. Így maguk a felhasználók létrehoztak egy hatalmas archívumot a múzeum részére.

„Ki kell használni a mai technológia adottságait, hiszen a múzeumoknak egy ekkora adatbázis megvásárlására sosem lenne pénze, egyszerűbb tehát, ha saját maga összegyűjti” – mondta akkor a projektről Ildikó.

Tudjátok milyen, amikor mélyarchiválnak?

Az egész ötlet annyira belelkesített, hogy a beszélgetésünk után én is regisztráltam, és elkezdtem feltölteni az oldalra street style fotókat magamról. A 2010-ben feltöltött képekkel Ildikónak nagy tervei voltak:

„A szakmai zsűri által kiválasztott kilenc embert mélyarchiválásnak vetjük alá. Velük készül egy interjú, feltérképezzük a gardróbjukat, és egy teljes öltözéküket megvásárolja a múzeum. Olyan kérdéseket teszünk majd fel nekik, hogy mekkora a ruhatáruk, mi a munkájuk, mi a legdrágább darabjuk, hol és mennyit vásárolnak – tehát egyfajta fogyasztástörténeti archiválás is lesz” – mesélte.

Nos, a szakmai zsűri, akik között ott ült Zanin Éva divatkritikus, Perlaki Márton divatfotós, Szűcs Péter újságíró és Tóth Ali stylist, engem is beválogatott a kilenc főből álló 2010-es arcok közé.

Az izgalmas rész ezután következett, a ma már nemzetközi fotóskarriert magáénak tudható, Dubajban élő Balla Vivienne divatfotós készített a Marie Claire számára egy profi fotósorozatot mindannyiunkról.

Ildikó külön kérése volt, hogy az én egyik szettemben szerepeljen az a saját tervezésű lila kabát, amiben az akkori Marie Claire Fashion Daysen lekaptak, és ami alapján beválogatott az arcok közé a zsűri. A lila kabátot Balla Vivienne fotóján egy kis fekete Nanushka ruhával párosítottam.

A fotózást követően Ildikó nem volt rest órákat a gardróbunk feltérképezésével tölteni. És derültek ki olyan durva dolgok, hogy bár szoknyám egy-két darab van csupán, addig ötvenhárom táskával rendelkeztem akkoriban. (Ez a szám azóta csak nőtt.)

És akkor ott lógott a ruhám a múzeumban

Forrás:
Séllei Lilla

A Nanushka ruhával viselt lila kabátos összeállítást kérte be Ildikó, amikor a következő évben, 2012-ben létrejött az Utcai divat egykor és ma címet viselő kiállítás. Ez az elmúlt 100 év utcai divatját mutatta be egyrészt a streetfashionbudapest.hu online gyűjteményéből, valamint a Fortepan archívumából válogatott képekkel, a 2010-es arcok szettjeivel és a Budapesti Történeti Múzeum ruhagyűjteményének darabjaival.

Ott lógott a ruhám egy múzeumban, és ha mindez nem lenne elég, még egy a kiállítás címével azonos című könyv is megjelent, amiben nemcsak a fotóm, de egy velem készült interjú is olvasható.

A kiállítás részeként egy jótékonysági divatárverést is megszerveztek, amire számos hazai tervező ajánlott fel ékszereket, kiegészítőket, ruhákat. Az így befolyt pénzből a Kiscelli Múzeum viselettörténeti gyűjteményét szerették volna bővíteni, részben a kilenc street fashion arc kiállított darabjaival.

Mikor Ildikó megkeresett, hogy a kiállított szettemet milyen összegért adnám el a múzeumnak, majd kiugrottam a bőrömből, akkora megtiszteltetésnek éreztem, és eszem ágában sem volt pénzt kérni érte. Odaajándékoztam. (Fura módon voltak többen is, akik semmi pénzért nem váltak volna meg attól a kedvenc szettjüktől.)

Ti is bekerülhettek a múzeumba?

Forrás:
Séllei Lilla

Kíváncsi voltam, hol tart ma a projekt. Már másfél-két évvel ezelőtt megvoltak a site átalakítási tervei, hiszen a kiállítás során több hiányosság is kibukott.

„A kiállítás szervezése során derült ki például, hogy sok képnek kicsi a felbontása” – mondta a VOUS kérdésére Ildikó, aki az elmúlt években a doktori dolgozatát írta az 1945 és 1968 közötti szocialista divatról. Ebből – ha minden jól alakul – könyv születik majd, de a jövőbeli projektjei között szerepel egy Rotschild Klára munkásságával foglalkozó kutatás, kiállítás és későbbi könyv is.

A doktori munka rengeteg energiáját lekötötte, a Street Fashion Budapest (SFB) pedig egy teljes embert kívánt volna. Nem volt, aki érdemben foglalkozzon az oldallal, aki pénzt és szponzort szerez a fejlesztésre. A MaDok-program, ami kezdetben finanszírozta a projektet, már nem ír ki pályázatokat – megszűnt vagy éppen szünetel.

„A múzeum vezetése úgy azt szerette volna, ha a kiállítással véget ért a SFB-kutatás. Én akkor még máshogyan láttam, de idén nyár elején már bennem is megérett a projekt lezárásának gondolata. Be kellett látnom, hogy mind szakmai szempontból, mind a nagyközönség számára az elmúlt másfél évben egyre kevésbé volt inspiráló az utcai divat archiválásának jelenlegi formája.

Az SFB ötéves kutatási időszaka szerintem így is korszak-meghatározó és releváns anyagot eredményezett. Ráadásul, ha belegondolunk, az elmúlt években nem történt akkora változás az öltözködésben, hogy ne lehessen szüneteltetni a gyűjtést egy átmeneti időszakra, annak érdekében, hogy egy sokkal izgalmasabb felületen újrakezdhessünk” – tudtam meg Ildikótól.

Így válaszolva a kérdésre: valószínűleg ti már másképp és máshogy lehettek majd a múzeumi gyűjtemény részei.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Különleges szigetek Izland körül
Világ
Különleges szigetek Izland körül
vous - 2024.11.09.
Björk kétségtelenül Izland egyik ikonikus női alakja, aki világhírű énekesnőként és zeneszerzőként ismert. Az avantgárd popzene királynője nemcsak zenéjében, hanem megjelenésében és egész művészetében képviseli szülőföldje szellemiségét.

Otthon

Ragasztópisztollyal az otthoni javítás is egyszerűbb
Otthon
Ragasztópisztollyal az otthoni javítás is egyszerűbb
vous - 2025.01.16.
A barkácsolási, karbantartási feladatokat a hölgyek is meg tudják oldani, ez egyáltalán nem a férfiak privilégiuma. Függetlenül attól, hogy ki végzi el a javítást, mindenképpen szükség lesz minőségi szerszámokra, kiegészítőkre. A rögzítések és karbantartások egyik elengedhetetlen eszköze a ragasztópisztoly.